Menu Zavrieť

Transparency spúšťa monitoring prezidentských kampaní

Podrobné majetkové priznania bolo ochotných zatiaľ vyplniť 6 z 15 prezidentských kandidátov.

O piatom prezidentovi Slovenska rozhodne aj transparentnosť financií v jeho pozadí. Pre väčšinu Slovákov totiž ide o dôležitú skutočnosť, ktorá bude mať vplyv na to, komu dajú vo voľbách hlas. Vyplýva to internetového prieskumu agentúry Nielsen Admosphere zrealizovaného pre Transparency International Slovensko (TIS).

Podľa prieskumu je až pre 61 percent voličov dôležité pri ich rozhodovaní, kto a ako financuje volebnú kampaň (33% určite áno, 28 % skôr áno). Len 7 percent na to určite nebude brať ohľad. Zároveň takmer polovica voličov (45%) nevie, ako nimi preferovaný kandidát financuje svoju kampaň. „Aj keď ide len o prieskum medzi internetovou populáciou, utvrdil nás v odhodlaní dohliadať na férovosť volebného zápasu,“ uviedol analytik TIS Ľuboš Kostelanský. Spoločenskú významnosť témy sa TIS snaží reflektovať prostredníctvom monitoringu financovania prezidentských kampaní, ktorý odštartovala v piatok (15.2.).

TIS využíva skúsenosti partnerov z Česka, kde tamojšia pobočka TI sleduje voľby už od roku 2012. Prvou aktivitou monitoringu je zverejnenie podrobných majetkových priznaní kandidátov. Verejnosť ich môže nájsť na novej podstránke volby.transparency.sk venovanej prezidentským voľbám. Podrobne odhaliť svoje majetkové pozadie bolo nateraz ochotných iba 6 z celkom 15 prezidentských kandidátov: Zuzana Čaputová, Eduard Chmelár, József Menyhárt, František Mikloško, Bohumila Tauchmanová a Ivan Zuzula.

Čaputová, Menyhárt a Zuzula ako jediní nemali problém ani so zverejnením dokladov preukazujúcich ich príjmy (kópie daňových priznaní, účtovných uzávierok, výpis z registra trestov). „Poznať majetkové pomery kandidátov je dôležité nielen pre neskoršiu kontrolu potenciálnych konfliktov záujmu budúceho prezidenta a jeho majetkových nárastov, ale aj pre uveriteľnosť financovania kampaní, do ktorých kandidáti nalievajú významné sumy vlastných peňazí,“ vysvetlil Kostelanský. Zatiaľ najviac, až 372.500 eur [1] investoval zo svojich zdrojov Robert Mistrík.

Zvyšní kandidáti žiadosť TIS odmietli alebo odignorovali. Robert Mistrík, Maroš Šefčovič a Martin Daňo vyplnenie majetkového priznania prisľúbili. TIS im túto možnosť stále ponúka s tým, že dokument zverejní dodatočne. Niektorí kandidáti vysvetlili, že ako ústavní činitelia už podliehajú tejto povinnosti a ich priznania sú pravidelne zverejňované.  TIS však dlhodobo upozorňuje na to, že priznania  politikov sú nedostatočné a neumožňujú potrebnú kontrolu. „Napríklad Béla Bugár už vložil do kampane 50.000 eur, čo podľa jeho strohého majetkového priznania na stránke NR SR zodpovedá celkovým dvojročným príjmom, pričom výšku úspor sa z priznania nedozvieme,“ poznamenal analytik TIS.

Monitoring transparentných účtov

TIS bude až do samotných volieb monitorovať transparentné účty preferenčne najsilnejších prezidentských kandidátov (z kapacitných dôvodov prvých ôsmich podľa posledných prieskumov agentúr Focus[2] a AKO[3]). Na jednom mieste ponúka prehľadne zhrnuté informácie o financovaní ich kampaní. Všíma si pritom nielen kandidátov, ale aj podporné kampane tretích strán. „Podobne ako pri komunálnych voľbách aj pri prezidentských voľbách môžu niektorí kandidáti obísť zákonný limit pre výdavky, ktorý je 500.000 eur , a to pomocou tretích strán,“ poukázal Kostelanský.

Tretích strán je zaregistrovaných zatiaľ 14. Napríklad, v prospech Mistríka môžu robiť kampaň až tri– Sloboda a Solidarita,  SPOLU – občianska demokracia, Zuzana Mistríková. „Teoreticky môžu jeho výdavky po započítaní tretích strán (limit 100.000 eur pre tretiu stranu) prekročiť sumu 800.000 eur,“ upozornil Kostelanský na nedostatok nového volebného zákony.

Mistrík spolu so Šefčovičom majú zatiaľ najmenej prehľadné transparentné účty. Z celkovo 435.225 eur, ktoré stála doteraz kampaň Mistríka, sa nedajú identifikovať takmer tri štvrtiny tejto sumy. Rovnako je to pri Šefčovičovi, kde z jeho doterajších výdavkov a výdavkov  tretej strany – Smer-SD v celkovej výške 113.168 eur je nejasných 83.000 eur. O prehľadné financovanie kampane aj cez drobné dary sa snažia Zuzana Čaputová, Štefan Harabin a František Mikloško.

Ďalšou fázou monitoringu bude zhodnotenie transparentnosti kampaní všetkých prezidentských kandidátov, ktoré TIS plánuje zverejniť už budúci týždeň. Organizácia chce publikovať priebežné čísla priamo z terénu vďaka spolupráci s agentúrou Kantar TNS Slovakia. Údaje ukážu intenzitu jednotlivých prezidentských kampaní a v závere ich pomôžu zhodnotiť. TIS tiež prinesie výsledky ďalších dvoch prieskumov verejnej mienky zameraných na problematiku financovania kampaní a po prezidentských voľbách sa pokúsi zhodnotiť novú volebnú legislatívu, pomenovať jej slabiny a navrhnúť možné zlepšenia.

V prípade ďalších otázok prosím kontaktujte:

Ľuboš Kostelanský, analytik TIS, lubos.kostelansky@transparency.sk, +421 948 315 427

 

Viac informácií nájdete na podstránke venovanej prezidentským voľbám: http://volby.transparency.sk

 

[1] stav na transparentnom účte Roberta Mistríka k 7.2.2019.

[2] https://domov.sme.sk/c/22052314/prezidentske-volby-2019-prieskum-preferencii.html

[3] https://domov.sme.sk/c/22051757/prezidentske-volby-2019-prieskum-ako-za-februar-sefcovic-mistrik-caputova.html