Menu Zavrieť

FAQ Verejné výdavky

Nakoľko sa dá spoľahnúť na presnosť dát vo verejných registroch?

Väčšinu dát v spomínaných registroch napĺňajú samotné subjekty a kontrola presnosti je len sporadická. Preto sa netreba spoliehať na to, že všetko je presné a dokonca aj kompletné. Ideálne je, ak si dáta overíte aj na inom mieste (napríklad v registri a záhlaví zmluvy firmy). Druhý typ problému je, že uvedené údaje sú formálne správne – XY je spoločníkom firmy FF, no skutočný vlastník kontrolujúci firmu je niekto v pozadí. Z našej skúsenosti je veľká väčšina dát správna a kompletná, ale netreba zabúdať, že sú tam nezanedbateľné výnimky.

Čo ak potrebujem viac dát, ako ponúkajú online registre?

Všetko, čo nie je zákonom utajené, je pre občana automaticky verejné. Zákon o slobodnom prístupe k informáciám otvára každému cestu k získaniu dát, ktoré štát vyprodukoval alebo zozbieral. Stačí na to obyčajný email (presný postup je opísaný v sekcii Justícia a infozákon). Do 8 pracovných dní by ste mali dostať informácie od ktoréhokoľvek úradu v krajine.

Kde nájdem zmluvy štátnych firiem?

Firmy vlastnené štátom (bratislavské Letisko M. R. Štefánika, Slovenská pošta, Slovenský plynárenský priemysel) alebo mestami (mestská doprava či televízie, komunálne služby) majú špeciálny režime pre zverejňovanie zmlúv – na ich webstránkach sa automaticky zverejňujú len tie, ktoré sa netýkajú ich hlavného biznisu . Ostatné zmluvy si treba pýtať cez infožiadosti. Oficiálnym dôvodom pre výnimku je zachovanie ich konkurencieschopnosti na trhu.

Ako napísať o zisteniach dobrý článok?

Nájsť problém pomocou verejných dát a dať podnet kompetentným je veľmi prínosné. Mnohí majú chuť o probléme sami aj napísať, do novín, na Facebook či na blog. Pri menších kauzách je to vyslovene žiadúce, lebo nielenže polícia či prokuratúra, ale ani novinári či mimovládne organizácie na to nebudú mať väčšinou čas. Napísať pútavý a presvedčivý text o zákazkách či konfliktoch záujmov je celkom umenie. Inšpirujte sa článkami, ktoré zaujali vás a pozrite sa, akou formou sú napísané. Pozrite sa bližšie na to, ako píšu štandardní novinári. Pár dobrých rád ako na to nájdete aj v odporúčaniach od tejto marketingovej agentúry. Kľúčovou je empatia k vášmu publiku – píšte tak, aby tomu rozumeli ľudia, ktorí pracujú aj v úplne iných odboroch.