Menu Zavrieť

Mýli si predseda župný Facebook so súkromným?

Ako využívajú Facebook jednotlivé samosprávne kraje? Náš prieskum ukázal, že rôznorodo. Niektoré ho ešte neobjavili, inde slúži ako nástroj na propagandu, no a takmer všade chýbajú informácie o dôležitých rozhodnutiach samosprávy.

Predseda sa zúčastnil, predseda poslal otvorený list, predseda reaguje na útok. Príspevky na oficiálnej facebookovej stránke Banskobystrického samosprávneho kraja sa omnoho viac ako činnosti samosprávy venujú politickým a marketingovým aktivitám župana a predsedu ĽSNS Mariana Kotlebu. Jav, ktorý sme dosiaľ poznali najmä z radničných novín, nezriedka prezývaných aj hlasné trúby primátorov, sa už ujíma aj v modernejších komunikačných prostriedkoch.

Aj keď treba vyzdvihnúť, že v prípade ďalších žúp nejde zďaleka o taký vypuklý problém ako v Banskej Bystrici. Z 55 príspevkov, ktoré sa na stránke banskobystrickej župy objavili od januára do júna, sa Kotleba v texte či na fotke objavil až 49 krát. Takmer 90 percent príspevkov župy sa tak venuje aktivitám jej šéfa.

FB BBKS

Marian Kotleba sa fotí veľmi rád, fotky zväčša sprevádza text v šablóne: Dňa xx predseda BBSK Marian Kotleba navštívil/stretol sa/poslal/vyjadril sa,… (Zdroj: Facebook)

Niektoré príspevky pritom s témami krajskej samosprávy súviseli len okrajovo alebo vôbec. Kotleba sa na župnom Facebooku chválil napríklad listom maďarskému premiérovi Viktorovi Orbánovi. „Je dôležité vyjadriť podporu odvážnym a efektívnym krokom na záchranu európskych krajín pred prílevom imigrantov. Takýmto krokom je aj vybudovanie bezpečnostného plota na maďarsko-srbských hraniciach,“ znel status.

Žilina fandí Smeru

Ostatné kraje dopadli pri hodnotení „uzurpovania profilu“ výrazne lepšie. Príspevky s Jurajom Blanárom (Smer) tvorili necelú pätinu príspevkov Žilinského samosprávneho kraja. Medzi obľúbené témy župného profilu však v prípade ŽSK patria aj aktivity politikov vládneho Smeru. Za pol roka sa do statusov žilinskej župy po trikrát dostali premiér Robert Fico a minister vnútra Robert Kaliňák, jeden príspevok bol venovaný aj ministrovi zdravotníctva Viliamovi Čislákovi (všetci Smer).

FB ZSK

Kaliňák a Blanár na odovzdávke hasičských áut. (Zdroj: Facebook)

 Zvyšní župani doposiaľ oficiálne facebookové stránky kraja ako vlastný propagačný nástroj nepoňali, bratislavský župan Pavol Frešo sa objavil zhruba v každom siedmom príspevku, košický, trenčiansky a nitriansky predsedovia sa vyskytli dokonca v menej ako v piatich percentách statusov.

Zvyšné dve župy sme nehodnotili, keďže predstavitelia Trnavského samosprávneho kraja pridali za pol roka na facebookový profil iba trinásť príspevkov, v Prešove to bol dokonca len jediný.

Naopak najaktívnejší boli ich kolegovia v bratislavskej a trenčianskej župe, ktorí uverejnili každý mesiac v priemere viac ako 30 príspevkov. Profil trenčianskej župy bol mimoriadne aktívny najmä v apríli, keď na ňom uverejnili viac ako 135 príspevkov, nasledujúci mesiac ich však bolo ale už len desať. Ako aktívne sa dajú hodnotiť aj nitrianska a košická župa, o niečo horšie bola na tom banskobystrická.

Zapojenie verejnosti chýba

Župné profily sa výrazne odlišujú aj v počte fanúšikov. Kým bratislavský kraj ich má viac ako 19-tisíc, nitriansky ich má iba 123. Obidve župy pritom na sociálnu sieť prispievajú pomerne často.

Výrazný rozdiel môžu vysvetľovať ďalšie aktivity, ktoré kraje facebookovským profilom okrem samotných príspevkov venujú. „Facebook považujeme za dôležitý komunikačný kanál a využívame všetky dostupné možnosti, ktoré ponúka, vrátane platenej kampane,“ povedala hovorkyňa bratislavskej župy Iveta Tyšlerová. V Nitre platenú kampaň zatiaľ nevyužívajú, aj keď ju podľa slov hovorkyne Oľgy Prekopovej do budúcna nevylučujú.

Pozitívom, ktoré prieskum župných profilov ukázal, je aj ich pomerne bohatá pestrosť. Väčšina krajov na sociálnej sieti pozýva na kultúrne akcie, ponúka tipy na výlety a prezentuje úspechy kraja.

Medzi slabé stránky naopak patrí informovanie o dôležitých rozhodnutiach prijatých župnými orgánmi, pozvánky na zasadnutia zastupiteľstva, komisií a podobne. Facebook je pritom ideálnym priestorom na to, aby sa občania dozvedeli podobné informácie rýchlo a ľahko.

FB TSK

FB Bratislavsky samospravny kraj

Niekoľko podobných príspevkov sa na facebooku predsa našlo. Najviac ich mala Trenčianska a Bratislavská župa.

Veľkou výzvou stále zostáva aj to, aby sa župné profily nezmenili iba na marketingový politický nástroj, tak ako sa to stalo v banskobystrickom kraji, alebo ako to poznáme z niektorých tradičných mestských médií. Facebook môže byť veľmi dobrou a lacnou alternatívou informovania obyvateľov, mal by však rovnako spĺňať princípy vyváženosti a poskytovať priestor aj pre iné témy, ako sú názory a pracovný program župana.

Martin Kollárik

Článok je súčasťou projektu Otvorená samospráva 2015, v ktorom Transparency International Slovensko hodnotí otvorenosť 8 slovenských samosprávnych krajov. Kompletné hodnotenie bude zverejnené v októbri. Zatiaľ si môžte pozrieť, ako Vaša župa dopadla v predchádzajúcom volebnom období v roku 2013.

darujte2