Zo štvorky najväčších favoritov volieb je najmenej transparentný Maroš Šefčovič
Najtransparentnejšiu prezidentskú kampaň zatiaľ vedie Zuzana Čaputová. Má veľmi dobre čitateľný rozpis príjmov a výdavkov na svojom transparentnom účte, zverejnila svoje majetkové ale aj daňové priznania a poskytla aj detailné údaje o svojom volebnom tíme a programe. S odstupom za ňou nasledujú kampane Roberta Mistríka a Eduarda Chmelára. Naopak z pohľadu transparentnosti celkom prepadli Martin Daňo a Róbert Švec. Vyplýva to z hodnotenia Transparency International Slovensko, ktorej experti sa pozreli na volebné kampane všetkých kandidátov na Prezidenta SR.
Hodnotenie bolo založené na skúmaní verejne dostupných transparentných účtov, webstránok kandidátov ale aj vyžiadaných majetkových či daňových priznaní. Do úvahy brala Transparency i to, či boli kandidáti ochotní informovať o finančnom a organizačnom pozadí kampaní.
N/A – kandidáti začali zverejňovať výdavky len pred pár dňami, resp. ešte vôbec nezačali. V prípade Š. Harabina sa nepodarilo určiť oficiálny začiatok kampane, M. Šefčovič a I. Zuzula ohlásil kandidatúru po oficiálnom začiatku kampane.
Vďaka novej legislatíve, ktorá zaviedla povinné transparentné účty, sú dnes vytvorené podmienky pre doteraz najtransparentnejšie prezidentské voľby v histórii. Výzva Transparency, aby kandidáti zverejnili podrobné majetkové a daňové priznania, túto latku ešte zvýšila.
Čaputová je jednou z troch kandidátov (ďalšími sú Ivan Zuzula a Bohumila Tauchmannová), ktorí okrem vyplneného majetkového priznania zaslali aj kópie daňových priznaní za ostatných 5 rokov. Vo svete slovenskej politiky ide zatiaľ o ojedinelý počin (tradične svoje daňové formuláre zverejňujú kandidáti v USA). Čaputová má tiež suverénne najpodrobnejší transparentný účet, kde je možné identifikovať prijímateľa aj konkrétny účel jej výdavkov. Bezpochyby sa dá konštatovať, že transparentnejšiu kampaň na prezidenta na Slovensku ešte nik neviedol.
Mistrík má spomedzi kandidátov najvyššie príjmy, na rozdiel od Čaputovej ich nedoložil daňovými dokladmi. „Body v hodnotení stratil aj na tom, že tri štvrtiny doterajšej kampane presunul pomocou dvoch veľkých zálohových platieb z verejne kontrolovateľného transparentného účtu do skrytého prostredia mediálnej agentúry,“ vysvetlil analytik TIS Ľuboš Kostelanský. Mistrík postup odôvodňuje ekonomickou výhodnosťou a snahou neprezradiť konkurencii detaily kampane. Transparency tlmočil verejný záväzok, že po voľbách podrobne vyúčtuje ako boli jeho peniaze v mediálnej agentúre použité.
Zatiaľ v prieskumoch najsilnejší kandidát Maroš Šefčovič nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie a neposkytol ani svoje daňové doklady. Formulár, ktorý zverejňuje ako eurokomisár neobsahuje sumy jeho príjmov ani majetkov ale len suchý výpočet nehnuteľností. Kým Čaputová mala ku dňu hodnotenia vo výdavkovej časti transparentného účtu zatiaľ 492 položiek a na jednej účtuje v priemere 677 eur, Šefčovič ich mal osem a na každej v priemere zaúčtovaných až 4148 eur, čo naznačuje jeho neochotu odhaliť detaily kampane .
Štvrtý preferenčne najsilnejší kandidát Štefan Harabin má transparentný účet kvalitatívne na úrovni Mistríka a Šefčoviča. Nebol ochotný vyplniť podrobné majetkové priznanie. Odkázal len na tie príliš všeobecné, ktoré podáva ako sudca Najvyššieho súdu.
Limitom hodnotenia Transparency je nemožnosť preveriť, či sú naozaj všetky výdavky reálne zverejnené na transparentných účtoch, či neboli dary maskované cez tretie strany, prípadne či boli majetkové priznania vyplnené pravdivo. Ochota poskytnúť tieto dáta však zvyšuje šancu, že v prípade ich nepravdivosti budú kandidáti odhalení.
Cieľom volebného monitoringu, ktorý realizuje Transparency je vystaviť prezidentských kandidátov sústavnému tlaku na férové vedenie kampaní. „Aj toto hodnotenie je len úvodným a kandidáti majú možnosť zlepšiť svoje skóre napríklad tým, že skvalitnia svoje transparentné účty, volebné weby, alebo predsa len vyplnia a zašlú majetkové priznanie,“ odkazuje Kostelanský. Výsledky opakovaného hodnotenia Transparency zverejní v týždni pred prvým kolom volieb.
V prípade ďalších otázok prosím kontaktujte:
Ľuboš Kostelanský, analytik Transparency, lubos.kostelansky@transparency.sk, +421 948 315 427
Hodnotenie transparentnosti kampaní aj s podrobnými zdôvodneniami nájdete na podstránke TIS venovanej prezidentským voľbám: http://volby.transparency.sk