Menu Zavrieť

V Malackách kúpili auto za 90-tisíc eur. Odkiaľ naň vzali, nie je jasné

V ktorom meste sa jeho predstavitelia vozia na najdrahšej limuzíne? Horúcim kandidátom sú Malacky na Záhorí s necelými 19-tisíc obyvateľmi, ktoré majú k dispozícii zánovné Audi za 87 300 eur. K  tomu treba ešte prirátať ročné poistenie za vyše 2 800 eur.  Na otázky, či šlo o účelnú a efektívnu kúpu, radnica, ktorej šéfuje primátor Juraj Říha  (nezávislý) so schváleným platom 5 445 eur, neodpovedajú. Otázkou tiež zostáva, aké peniaze použili na luxusné SUV, ktorého hodnotu možno prirovnať k jednoizbovému bytu v Malackách.

Neefektívnosť či márnotratnosť v lokálnej politike by mali brzdiť miestni kontrolóri, ktorých si volia poslanci. Úlohou kontrolóra je nielen sledovať dodržiavanie predpisov, ale aj preverovať zákonnosť, hospodárnosť a efektívnosť pri nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce. Obrátili sme sa preto s otázkami a podnetom aj na kontrolórku Malaciek Petru Kožuchovú.

Všetko v poriadku

Keď sme dali podobný podnet kontrolórke Jarovníc, zistila, že pri kúpe auta pre starostu bol porušený zákon, lebo ju neodobrili poslanci.

V Malackách na to išli inak. Luxusné auto nekúpilo mesto, ale začiatkom roka 2024 jeho firma Šport Aréna Malacky, ktorá bola založená na to, aby vybudovala novú športovú halu. Primátor Juraj Říha potom podpísal zmluvu, ktorou si Malacky auto od firmy prenajali vypožičali. (Oprava dňa 3. 6. 2024.)

Říha bol obvinený, že svoj podpis ku kolaudácii bytovky v Malackách podmienil kladným stanoviskom dopravného inšpektorátu práve k projektu športovej arény. Nakoniec ho oslobodili. Majitelia bytov stále čakajú na kolaudáciu.

Kontrolórka v tom nevidí žiaden problém. „Motorové vozidlo bolo zakúpené po vykonaní internetového prieskumu trhu, cena, za ktorú bolo vozidlo kúpené, bola nižšia ako ceny, ktoré vyšli z prieskumu trhu,“ napísala Kožuchová.

Vo vestníku verejného obstarávania, kde informácie o podobných nákupoch zverejňujú aspoň v súhrnných správach o zákazkách s nízkou hodnotou, podrobnosti zatiaľ publikované neboli.

V každom prípade, zákon jasne hovorí, že pri hospodárení s verejnými financiami je nutné dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti.

Existuje tiež vládne nariadenie o limitoch na obstaranie áut štátnymi organizáciami, kde sú limity od 14 400 eur s DPH pre bežného štátneho úradníka až po 57 600 s DPH pre top manažérov v štátnej správe. Tieto limity vláda odporučila dodržiavať aj ďalším predstaviteľom verejnej správy ešte v roku 2015. Inflácia v posledných rokoch nepochybne ovplyvnila aj cenu áut, Malacky však aj po zohľadnení zaplatenej dane kúpili jazdené auto až o takmer 30-tisíc drahšie.

Oáza pokoja

Na malackú radnicu sme sa preto obrátili aj s otázkou, či by vedeniu nestačilo auto v odporúčanej cene. Hoci otázky sme poslali ešte 30. apríla, odpoveď dodnes neprišla ani po urgenciách.

Do reči nebolo ani miestnym poslancom, ktorých na kúpu auta upozornil občan.  Ten vyrátal, že by za cenu auta mohli opraviť most nad potokom Malina, zrekonštruovať chodníky na Družstevnej ulici, či inštalovať podzemné zberné nádoby. Finančná komisia sa však podľa jej predsedníčky Zuzany Baligovej témou nezaoberala.

Relevantnou otázkou pre občanov však je aj to, odkiaľ sa peniaze na drahé auto vzali. Šport Aréna Malacky ešte nefunguje, pričom v účtovných závierkach za posledné roky vykázala raz zisk a dvakrát stratu v stovkách eur, ani jej tržby zatiaľ neboli v takej výške, aká bola cena auta.

Aké peniaze teda prúdia do Šport Arény Malacky? Mesto na webe píše, že jej rozpočet v hodnote 12,68 milióna eur pozostáva z financií mesta, úveru a štátnej dotácie. Bývalá vláda Petra Pellegriniho totiž vo februári 2020 krátko pred svojim koncom rozhodla, že výstavbu podporí sumou 1,5 milióna eur. Pellegrini bol v tom čase politikom vládneho Smeru.

Výstavbu Šport Arény v roku 2022 zverili firme Sytiq z impéria oligarchu Miroslava Výboha, blízkeho Smeru, ktorá v Malackách stavia aj podzemné garáže.

Výboh čelí od augusta 2021 obvineniu, že mal sprostredkovať úplatok práve pre Pellegriniho. Firmu Sytiq začiatkom roka 2023 podľa Denníka N previedli na jej manažérov. V Malackách dostala od roku 2022 zákazky v hodnote viac ako 15 miliónov eur. Říhu denník Pravda v marci 2023 zachytil na kongrese Hlasu.

Foto Malacky: Říha (vpravo) je primátorom od roku 2014. V roku 2017 zavítala do Malaciek delegácia politikov vládneho Smeru, ktorí sa tam podľa tlačovej správy cítili ako v oáze pokoja. V Malackách potom získala  viacero zákaziek firma Miroslava Výboha, blízkeho Smeru.

Kto to platil?

Vráťme sa ale k téme auta. Na jeho financovanie sme sa pýtali konateľky Šport Arény Simony Hlavenkovej. Najprv sme sa s ňou ešte 24. apríla skúšali spojiť cez kontaktný formulár na webe. Nikto však nereagoval. „Zistili sme, že spoločnosť Šport Aréna Malacky nemá mail,” napísali nám z tlačového oddelenia Malaciek s prísľubom, že namiesto nej pošlú odpovede. Odvtedy sa neozvali a na žiadne otázky nereagovali.

Šport Aréne sme ešte v apríli poslali aj infožiadosti, kde sme žiadali výročné správy, zachytávajúce finančné toky v spoločnosti. V záverečných účtoch Malaciek sa totiž o hospodárení dcérskej firmy nepíše nič, ale aj to je podľa kontrolórky v poriadku. Podľa zákona o účtovníctve je pritom povinnosťou obce zahrnúť aj výsledky svojich firiem.

Po tom, čo uplynuli všetky zákonné lehoty na poskytnutie informácií, sa nám konateľka ozvala s tým, že nám výročné správy odmietla poslať. „Ide o informáciu, ktorú povinná osoba nemá k dispozícii a ani nie je povinná ju mať,“ napísala nakoniec prednostka Malaciek Ľubica Čikošová vo vyjadrení k infožiadosti. Od Šport Arény Malacky sme žiadali aj informáciu o účele, na ktorý Audi kúpili. „Zákon o slobode informácií vo svojich ustanoveniach nestanovuje povinnosť osobitne zdôvodňovať obchodné rozhodnutia obchodných spoločností,“ tvrdí prednostka.

Žiadali sme aspoň vysvetlenie, odkiaľ boli vyčlenené peniaze na kúpu auta. „Nákup automobilu Audi Q7 S line 50 TDI quattro TT8 bol realizovaný z vlastných prostriedkov,” uviedla konateľka Hlavenková. Až po opakovaných otázkach doplnila, že išlo o „základné imanie spoločnosti, z ktorého sa financuje bežný chod spoločnosti a všetky náklady spoločnosti.” No keďže peniaze dostáva mestská firma od Malaciek a od štátu na stavbu športovej haly, je otázne, či medzi tieto výdavky mala patriť aj kúpa auta.

Prípad Malaciek je ďalšou ukážkou, ako slabo fungujú kontrolné mechanizmy v regiónoch. Aj z tohto dôvodu sa v Transparency International Slovensko okrem podpory verejnej kontroly plánujeme zamerať aj na návrhy, ako zefektívniť aj kontrolu inštitucionálnu.

Aktivita je realizovaná v rámci projektu PROTEUS organizácie Transatlantic Foundation, so spolufinancovaním Európskej únie.