Koncom januára ochromil autobusovú dopravu v Banskobystrickom kraji spor medzi novým vedením župy a pôvodným prepravcom, autobusy niekoľko dní dokonca vôbec nejazdili. Spor je dnes pred súdom a problémy sa môžu opakovať aj v ďalších župách. Až v 6 z 8 krajov totiž doteraz nedokázali dopravcov vybrať v otvorenej súťaži, hoci zákony už priamy výber roky neumožňujú.

Vo väčšine regiónov sú prímestské spoje stále prevádzkované na základe dodatkov k zmluvám z rokov 2007-2009. Približne v tom čase sa menila európska legislatíva, podľa ktorej majú župy na takúto službu vyhlásiť otvorenú verejnú súťaž. Na jej prípravu mali minimálne 10 rokov (čo bola zväčša aj platnosť pôvodných zmlúv).

I keď sa to zdá ako dosť dlhá doba, nové zmluvy vo väčšine prípadov nevznikli dodnes. Bežnou praxou je podpisovanie dodatkov, ktoré sú z pohľadu európskeho práva problematické. (Rozpor so zákonom naznačuje aj rozhodnutie súdu v prípade Banskobystrickej župy, ktoré zatiaľ nenadobudlo právoplatnosť).

Aj dve dosiaľ uskutočnené súťaže však ukazujú, že dosiahnuť skutočnú konkurenciu ponúk vôbec nie je jednoduché. V Žilinskom kraji sa podarilo získať tri ponuky, no časť procesu sa zasekla na obštrukciách. Nitrianska župa získala len jednu ponuku – od pôvodného dopravcu. Rokovalo sa teda iba o cene, ktorá sa vyšplhala na 501 miliónov eur (v prípade 15-ročnej prevádzky).

Realita ukazuje, že dopravcovia môžu zneužívať svoje monopolné postavenie, ktoré majú aj vďaka vlastníctvu dôležitej infraštruktúry – napr. zastávok. Osud dopravy v regióne preto musia vziať pevne do rúk župy. Do konca volebného obdobia by malo byť ich prioritou dôsledne pripraviť a vyhodnotiť férovú súťaž. Spôsob, ako sa k tomu postavia, ovplyvní desaťtisíce obyvateľov.

Súťaže na prímestské autobusy boli aj jedným z ukazovateľov nášho čerstvého rebríčku transparentnosti žúp, ktorý zverejníme už zajtra. Výsledky i naše zistenia môžete sledovať na našom Facebooku v utorok 5. mája o 10.00.

 

EDIT: Podľa dodatočných upresňujúcich informácií z NSK uzatvorila župa napokon zmluvu len na obdobie 10 rokov v hodnote 304 815 109 eur (s možnosťou predĺženia na 15 rokov).