Menu Zavrieť

Kto vlastní Gruzínsko?

Projekt „Posilňovanie kontroly verejnosti a kapacít kľúčového aktéra protikorupčného boja v Gruzínsku“ je spolufinancovaný z Oficiálnej rozvojovej pomoci SR.

  • Názov a sídlo prijímateľa: Transparency International Slovensko (TIS), Bajkalská 25, 821 01 Bratislava
  • Číslo projektu: SAMRS/2023/GE/1/5
  • Výška grantu: 127 681 EUR
  • Trvanie projektu: 09/2023 – 07/2025
  • Partner projektu: Transparency International Georgia

Stručný opis projektu:

Cieľom projektu je zvýšiť transparentnosť verejného aj súkromného sektora v Gruzínsku, ako aj posilniť informovanosť a angažovanosť gruzínskych občanov. Ciele vychádzajú z hĺbkovej diskusie o situácii v krajine so zástupcami partnerskej organizácie Transparency International Georgia (TIG), ktorí dlhodobo poukazujú na nízku transparentnosť súkromných spoločností často registrovaných v daňových rajoch s neznámou vlastníckou štruktúrou. Tento stav sťažuje verejnú kontrolu, kam prúdia verejné zdroje, a posilňuje aj prostredie pre pranie špinavých peňazí a korupčné väzby.

Projekt sa preto z dlhodobejšej perspektívy zameriava na podporu vytvorenia protischránkového registra, v čom patrí Slovensko medzi lídrov v EÚ. Kľúčovou aktivitou projektu je vytvorenie pilotnej mapy konečných vlastníkov zariadení v cestovnom ruchu a ďalších odvetviach “WhoOwnsGeorgia”, ktorý sa inšpiruje portálom KtoVlastni – TIS ho spustila v roku 2021.

Mapa bude zároveň prepojená s existujúcimi portálmi TIG, ktoré umožňujú párovanie vlastníkov zariadení s údajmi o verejných zákazkách či politickom sponzoringu. Sieť portálov zvýši a sprehľadní informovanosť novinárov, aktivistov i verejnosti o témach konečných vlastníkov firiem a využívania verejných zdrojov. Upgrade portálu Tendermonitor posilní jeho udržateľnosť a umožní aj lepšie analyzovanie dát o verejných zákazkách.

Mapa “WhoOwnsGeorgia” navyše podporí myšlienku férového podnikania a etického nakupovania – zákazníci získajú prehľadné informácie o vlastníckom pozadí zariadení v turizme a ďalších odvetviach. Na základe dobrých skúseností s podobným projektom zo Slovenska projekt zároveň sleduje sekundárny cieľ, ktorým je posilňovanie budovania komunity dobrovoľníkov a šírenia verejného povedomia o aktivitách partnerskej organizácie TIG.

Aktuality: 

23. júla 2024 – NOVÁ PUBLIKÁCIA: Pri verejnom obstarávaní sa môžeme inšpirovať aj Gruzínskom 

Slovensko je vďaka registru partnerov verejného sektora pri identifikácií skutočných vlastníkov v mnohom popredu. Osoby, ktoré prijímajú z verejných zdrojov plnenia nad 100-tisíc eur majú (okrem výnimiek) povinnosť registrácie, pričom proces overovania vlastníckej štruktúry je stále celosvetovo inšpiratívny.

Horšie to už ale je pri povinnostiach, ktoré sa týkajú všetkých slovenských podnikateľov. Odkrytie vlastníckej štruktúry a jej zápis do Obchodného registra sú povinné na základe európskej regulácie. Náš najnovší výskum ale ukazuje, že tisíce právnických osôb si túto povinnosť neplnia a nie je málo ani takých, ktorí zapisujú do rôznych registrov odlišné údaje. Aj týmto spôsobom sa ukazuje, že Slovensko by pri hĺbkovej kontrole mohlo mať problémy s efektívnou implementáciou európskej legislatívy, zameranej na boj s praním špinavých peňazí a financovaním terorizmu.

V legislatívnom zámere je pritom aj novelizácia, ktorá má do budúcnosti oslabiť transparentnosť identifikácie skutočných vlastníkov, najmä registra právnických osôb. Okrem nefunkčnej kontroly zo strany štátu by tak pri nevhodnej implementácií mohla byť výrazným spôsobom obmedzená aj kontrola verejnosťou. Za zmienku pritom stojí, že na európskej úrovni je už pripravená nová úprava, ktorá v oblasti oprávneného záujmu pri prístupe k informáciám stanoví minimálny rámec požiadaviek.

Podrobnejšie sme túto problematiku spracovali v našej novej publikácii, ktorá porovnáva situáciu v identifikácií vlastníkov a vo verejnom obstarávaní na Slovensku a v Gruzínsku. Práve tieto oblasti sú totiž kľúčové pre ďalšiu integráciu Gruzínska do Európskej únie, ktorá však v súčasnosti dostala citeľnú ranu. Stalo sa tak prijatím kontroverzného zákona o zahraničnom vplyve.

Napriek tomu však platí, že aj Slovensko sa môže od Gruzínska inšpirovať. Je to tak napríklad v oblasti elektronizácie verejného obstarávania a nastavovania limitov. Práve tu vystupuje do popredia kontroverzia medzi možnosťou verejnej kontroly a prístupu k verejným zákazkám na jednej strane a efektívnym obstarávaním tovarov a služieb na druhej strane. Aj vďaka nášmu projektu podporenému agentúrou SlovakAid v Gruzínsku sme sa dozvedeli, že tieto dva ciele sa nemusia vylučovať. Viac aj o tejto problematike sa dozviete v našej novej štúdii.

28. januára 2024 – Prvá monitorovacia cesta do Tbilisi

V dňoch 24. – 27. januára 2024 sme navštívil našich partnerov z Transparency International Georgia (TIG) v Tbilisi s cieľom odštartovať náš spoločný projekt aktivitami zameranými na boj proti korupcii v sfére čerpania verejných prostriedkov a posilňovanie kapacít neziskových organizácií.

Stretnutie s riaditeľkou gruzínskej Transparency Ekou Giaguri otvorilo diskusiu o podobnostiach politického a spoločenského nastavenia na Slovensku a v Gruzínsku, ako aj o spoločných výzvach v podobe škodlivých naratívov a dezinformácií. Naša expertka na budovanie komunity Zuzana Grochalová následne vyškolila kolegov z tímu TIG v témach budovania komunity a zapájania dobrovoľníkov do činností organizácie, ktorým sa v TIS venujeme dlhodobo.

Hlavným bodom programu bol expertný okrúhly stôl o transparentnosti skutočných vlastníkov a verejných obstarávaniach. Zúčastnili sa ho odborníci z verejných inštitúcií, ale aj zástupcovia občianskej spoločnosti. Riaditeľ TIS Michal Piško a náš právnik Ján Ivančík predstavili portál KtoVlastníSlovensko a kauzy, ktoré sa s jeho pomocou podarilo odhaliť. Už toto leto totiž plánujeme spustiť gruzínsku verziu tohto portálu. Naopak, od gruzínskych partnerov sme sa inšpiroval v oblasti verejných obstarávaní, nakoľko ich legislatíva patrí medzi vysoko pokrokové, a to aj vďaka funkčnej centralizovanej obstarávacej platforme.

Do diskusie prispel aj Juraj Sýrny z Protimonopolného úradu SR, ktorý objasnil, ako úrad identifikuje prípady kartelových dohôd, aké sankčné mechanizmy existujú a aké sú nedostatky aktuálnej právnej úpravy. Okrúhly stôl priniesol cennú výmenu skúseností a zdôraznil dôležitosť medzinárodnej spolupráce v boji proti korupcii a budovaní transparentnosti.

Ďakujeme partnerom z TIG za srdečné privítanie a výbornú organizáciu, všetkým účastníkom okrúhleho stola za aktívny prístup a Slovenskej agentúre pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu za podporu projektu.

Fotogaléria: