Bratislava, 16. jún 2025
Okresná prokuratúra Bratislava I minulý týždeň podala všeobecnú správnu žalobu voči rozhodnutiu Okresného úradu Bratislava (Úrad) z augusta 2024 ohľadom prezidentskej antikampane ministra Matúša Šutaja Eštoka. Súd bude na rozdiel od orgánov Ministerstva vnútra rozhodovať verejne.
Prokuratúra tak reaguje na nesúhlas Ministerstva vnútra, ktoré ako odvolací orgán nerešpektovalo právnu argumentáciu prokuratúry a jej odvolanie na konci apríla odmietlo. Prokuratúra pritom už v decembri 2024 konštatovala, že pôvodné rozhodnutie Úradu o zastavení konania voči ministrovi je nezákonné a podala protest, v ktorom ho navrhla zrušiť. Úrad sa odmietol riadiť jej upozornením a ponechal v platnosti pôvodné rozhodnutie, voči čomu prokuratúra podala odvolanie. Aj to podriadení ministra vnútra teraz zamietli.
Konanie sa týkalo podozrenia, že minister porušil zákon o volebnej kampani, keď počas prezidentskej kampane vo viacerých platených príspevkoch útočil na Ivana Korčoka, okrem iného ho označil za kandidáta vojny. Na prípad upozornili mimovládne organizácie MEMO 98, Nadácia Zastavme korupciu a Transparency International Slovensko a od jeho podania už uplynulo viac ako 14 mesiacov.
Ivan Godársky z MEMO 98 upozorňuje na širšie dôsledky prípadu: „Tento prípad je dôležitým testom pre Slovensko. Ak dovolíme, aby ktokoľvek, a verejní činitelia obzvlášť, porušovali explicitne jasné pravidlá kampane, otvárame dvere možnej masívnejšej manipulácii volieb v budúcnosti. Veľmi preto vítame, že prokuratúra ako orgán ochrany zákonnosti využíva všetky možnosti ako sa domôcť elementárnej spravodlivosti a rešpektovania volebných pravidiel.“
Podnet na prešetrenie podozrenia, že minister porušil zákon o volebnej kampani, podali mimovládne organizácie ešte pred druhým kolom prezidentských volieb. Minister Šutaj Eštok si vtedy platil reklamnú kampaň, v ktorej očierňoval jedného z kandidátov. Platný výklad samotného Ministerstva vnútra považuje platené statusy na sociálnych sieťach za kampaň. A podľa zákona je kampaň tretích strán (v prospech či neprospech kandidáta) zakázaná.
„Minister do platených statusov investoval tisíce eur a mohol tak ovplyvniť až milión voličov. Okresný úrad však napriek jasnému právnemu rámcu vyhlásil, že v jeho konaní nevidí porušenie zákona. Prokuratúra s týmto názorom nesúhlasila, no úrad sa odmietol podriadiť jej právnej argumentácii. Ak úrady nerešpektujú právne názory prokuratúry, vytvára sa nebezpečný precedens,“ hovorí Zuzana Petková z Nadácie Zastavme korupciu.
Podľa Michala Piška z Transparency International Slovensko by okrem súdnej koncovky, ktorá bude pri podobných praktikách dôležitá aj pre budúcnosť, mal rezort vnútra otvoriť s verejnosťou i odborníkmi diskusiu o volebnej legislatíve. „Ako ukazuje aj náš dlhodobý monitoring kampaní, pravidlá sú značne deravé a politici sa už naučili ich ignorovať, obchádzať a kriviť tak volebnú súťaž.“
Správny súd Bratislava môže na základe správnej žaloby napadnuté rozhodnutie Okresného úradu zrušiť a vrátiť mu vec na opätovné prejednanie a rozhodnutie. Právny názor správneho súdu je pre Úrad záväzný. Mimovládne organizácie veria, že sa tento podnet v dohľadnej dobe zákonne a spravodlivo uzavrie.
Michal Piško, Transparency International Slovensko, pisko@transparency.sk
Ivan Godársky, MEMO 98, ivang@memo98.sk
Zuzana Petková, Nadácia Zastavme korupciu, petkova@zastavmekorupciu.sk
TS Zaloba Prokuratury Antikampan Sutaj Jún25 by Transparency International on Scribd