Mnohé strany sa už vďaka našej kontrole zlepšili. Ale stále to nestačí. Každý deň sme bližšie k voľbám, ktoré sú kľúčové pre budúcnosť Slovenska. Vďaka podpore od individuálnych darcov sa nám podarilo spraviť základný monitoring predvolebných kampaní strán. Na to, aby sme mohli pokračovať v našej práci až do volieb, potrebujeme teraz pomoc od verejnosti. Kontrola financovaní kampaní 13 strán je finančne náročná, ale dôležitá. Vďaka nej sa dostanú informácie o transparentnosti strán k voličom a môžu im pomôcť pri rozhodovaní o tom, komu dajú svoj hlas.
Mesiac pred voľbami vedie najtransparentnejšiu predvolebnú kampaň koalícia PS/Spolu vedie. Naopak, najmenej transparentnými sú kampane strán Vlasť a Smer. Vyplýva to z obšírnosti informácií strán o ich príjmoch, výdavkoch, majetkoch volebných lídrov či kvality ich webových stránok, ktoré sme hodnotili po troch štvrtinách kampane podľa medzinárodnej metodiky.
Transparentnosť kampane je dôležitou súčasťou férovej volebnej súťaže. Čím sú strany v súboji menej transparentné, tým je vyššie riziko, že po voľbách budú rešpektovať vôľu sponzorov v pozadí a nie občanov.
Transparentné účty koalície PS/Spolu sú zo všetkých najpodrobnejšie, zachytávajúce kampaň v reálnom čase. Strany Progresívne Slovensko aj Spolu – občianska demokracia uvádzajú nielen aký druh tovaru a služby v kampani nakupujú, ale aj množstvá či informáciu, pre ktorého kandidáta sú určené. Dvojkoalícia tiež zverejnila podrobné vyúčtovanie výdavkov pred oficiálnou kampaňou a obaja jej lídri, Michal Truban aj Miroslav Beblavý, ponúkli svoje majetkové aj daňové priznania za ostatné tri roky.
Strana Vlasť Štefana Harabina skončila ako posledná kvôli najmenej dôveryhodným zdrojom financovania jej kampane. Relatívne veľké a rizikové pôžičky jej veritelia, vrátane malej českej firmy, nevedia dôveryhodne vysvetliť. Žiadna iná strana s takými malými preferenciami neuvádza také veľké požičané sumy, navyše od osôb, ktoré nie sú všeobecne známe ako finančne zabezpečené.
V porovnaní s prvým hodnotením, ktoré Transparency International Slovensko zverejnila začiatkom decembra, sa neposunula k lepšiemu najsilnejšia vládna strana Smer-SD. Tri štvrtiny jej výdavkov je skrytých v spriaznených agentúrach. Verejnosť tak vôbec nevie, ako boli tieto peniaze použité. Smer nie je ochotný, na rozdiel od väčšiny ostatných strán, ani zverejniť rozsah svojej bilbordovej kampane. Napriek miernym pozitívnym zmenám vo vykazovaní výdavkov v posledných dňoch hodnotíme zatiaľ celkovo kampaň strany Roberta Fica ako netransparentnú.
Väčšina zvyšných strán sa v ďalšom priebehu kampane dokázala mierne zlepšiť, a to najmä v kvalite vedenia transparentného účtu ale aj informáciám o majetkoch a príjmoch ich lídrov. K Michalovi Trubanovi (PS/Spolu) a Richardovi Sulíkovi (SaS) sa vo zverejnení daňových priznaní pridali Tomáš Drucker (Dobrá voľba), Igor Matovič (OĽaNO) a čiastočne aj Árpád Érsek (Most-Híd).
Naopak, prehľadnosť kontroly financovania kampaní u viacerých strán komplikuje hradenie výdavkov cez dvorné (často aj nie renomované) agentúry, neochota zverejniť detaily za už minutých výdavkov či majetkových pomerov lídrov strán. Pri politikoch vládnej strane Smer sme tiež zaznamenali viaceré náznaky využitie štátneho aparátu pre potreby volebnej kampane.
Presne mesiac pred voľbami vykazujú strany celkové výdavky v oficiálnej volebnej kampani na úrovni osem miliónov eur. S 1,5 miliónom eur má nateraz najväčšiu kampaň strana Smer, pred PS/Spolu (1,3 milióna eur) a stranou SaS s výdavkami za 870-tisíc eur. V predchádzajúcich parlamentných voľbách v roku 2016 minuli strany dokopy 12 miliónov eur.
Celé hodnotenie transparentnosti strán robí Transparency International vďaka darom sympatizantov. Podporiť kontrolu posledného mesiaca kampane môžete na https://www.transparency.sk/volby/
Ľuboš Kostelanský, lubos.kostelansky@transparency.sk, 0948 003 625, Gabriel Šípoš, sipos@transparency.sk
Hodnotenie transparentnosti kampaní aj s podrobnými zdôvodneniami nájdete na http://volby.transparency.sk/parlament2020/
Celá tlačová správa o hodnotení transparentnosti volebných kampaní