Povinnosť ohlásiť transparentný účet ministerstvu vnútra si zatiaľ splnilo iba 73 kandidátov na županov a primátorov alebo politických strán. Kampaň ich dosiaľ stála 1,2 milióna eur. Skutočné výdavky sú však omnoho vyššie a ich kontrolu komplikuje nedodržiavanie zákona a nízka transparentnosť.
Do konania historicky prvých spojených miestnych a regionálnych volieb dnes zostáva presne 100 dní. A hoci v uliciach miest či popri cestách sa kampaň už naplno rozbieha aj napriek dovolenkám, verejná kontrola kandidátov zatiaľ zostáva výrazne limitovaná.
Jej kľúčovým nástrojom má byť povinnosť kandidátov financovať kampaň cez transparentné účty, ktoré po sérii podozrení a škandálov s financovaním politikov a strán zaviedol parlament do legislatívy už od roku 2014. Princípom účtov je, že príjmy aj výdavky na nich môže sledovať na webe ktokoľvek. Verejnosť tak má prehľad nielen o tom, kto kampaň politikov platí, ale aj či platby na účtoch aspoň zhruba zodpovedajú realite v uliciach či na internete. Odhaliť sa ľahšie dajú aj potenciálne konflikty záujmov.
Táto povinnosť sa týka aj všetkých kampaňujúcich kandidátov na županov, ako aj primátorov a starostov v samosprávach nad 5000 obyvateľov. Povinnosť nahlásiť svoj transparentný účet na ministerstvo vnútra si však k dnešku splnilo len 73 politikov a strán. Kandidátov s povinnosťou viesť transparentný účet sú pritom stovky.
Krívajúca transparentnosť
Ak pominieme technické nedostatky, ako napríklad, že účty kandidátov na primátorov a županov nie sú na stránke ministerstva odlíšené, alebo nešikovné vyhľadávanie účtov na weboch niektorých bánk, doterajšia kampaň je dosiaľ pomerne málo transparentná predovšetkým zo štyroch dôvodov:
1. Sledovať súhrnnú stránku ministerstva s účtami kandidátov nestačí. Časť kandidátov síce už účty založené má a aj ich používa, ministerstvu ich vedenie však ešte neohlásili. Ich účty si verejnosť môže skúsiť vyhľadať na stránkach bánk samostatne. Dohľadať sa takto dajú napríklad transparentné účty košického primátora Jaroslava Polačeka (ten používa rovnaký účet ako pred štyrmi rokmi a v jeho názve tak mierne zmätočne stále figuruje rok 2018) alebo kandidáta na župana a dnešného banskobystrického vicežupana Ondreja Luntera.
2. Ďalší kandidáti účty už ministerstvu síce nahlásili, no napriek rozbehnutej kampani na nich žiadny pohyb nevidno. To je napríklad prípad košického župana Rastislava Trnku, na ktorý sme v Transparency upozornili pred pár dňami. Trnka má v kraji už dvesto bilbordov a tisíce eur už zaplatil aj za online reklamu. Takáto prax je podľa nás v rozpore so zákonom. Trnka situáciu vysvetľuje neskoršou splatnosťou faktúr, platby vraj na jeho účte čoskoro pribudnú. Ďalším príkladom je bývalý tenista a posila strany Hlas Martin Kližan, ktorý chce ako nezávislý kandidovať za starostu bratislavskej Petržalky. Hoci aj on už spustil bilbordovú kampaň, súvisiace platby na jeho transparentnom účte zatiaľ nevidno (účet možno nájsť na stránke VÚB banky po zadaní celého mena Martin Kližan).
3. Pri ďalších kandidátoch, ktorí nezriedka kampaňujú už dlhé mesiace, sa nám transparentné účty zatiaľ nájsť nepodarilo vôbec. Týka sa to napríklad kandidáta na trnavského primátora Branislava Baroša zo združenia Trnava pre každého.
4. Kým prvé tri body sa týkali kandidátov, ktorí kampaňujú samostatne ako nezávislí, štvrtý nedostatok z hľadiska transparentnosti sa týka tých straníckych. Politické strany totiž môžu kampane svojich kandidátov platiť cez spoločný transparentný účet, kde pri výdavkoch často nedefinujú, ktorého kandidáta sa platba týka. Najhoršiu prax zatiaľ predvádza vládne OĽaNO, ktoré posiela veľké platby do agentúr. O kampani ich kandidátov ako sú súčasní župani Jozef Viskupič v Trnave či Erika Jurinová v Žiline, ktorá už tiež kraj oblepila bilbordami, tak nevieme vôbec nič.
Únosy kampane
Dá sa predpokladať, že s blížiacimi voľbami budú transparentné účty na stránke ministerstva vnútra rýchlo pribúdať. Čo sa dá z dodnes zverejnených 73 účtov vyčítať?
Dovedna zatiaľ na nich pristálo vyše dva milióny eur. Z toho až štvrtina na účte politickej strany Smer, ktorá naň vložila už pol milióna eur (limit na kampaň politických strán pri spojených voľbách je 1,5 milióna eur). O kampani v prospech ich kandidátov však zatiaľ veľa nevieme, keďže strana zatiaľ na účte vykazuje iba málo konkrétne výdavky za 16-tisíc eur.
Najväčšie výdavky za vyše 354-tisíc eur priebežne vidno na straníckom účte OĽaNO. Ako píšeme už vyššie, ide prevažne o netransparentné platby agentúram, ktorých účel z účtu vyčítať nevedno. Podobný únos kampaní z transparentných účtov do agentúr predviedli viaceré strany vrátane OĽaNO, Smeru či Sme rodina už pri parlamentných voľbách.
Z individuálnych kandidátov má zatiaľ podľa ministerského zoznamu najviac prostriedkov na účte (47-tisíc eur) Adrian Polóny, ktorý kandiduje s podporou Smeru za banskobystrického župana. Ide o jeho vlastný vklad, ktorý je zatiaľ aj jediným pohybom na účte. Limit pre nezávislých kandidátov na županov, ako aj primátorov Bratislavy a Košíc, je 250-tisíc eur. Následne sa znižuje podľa veľkosti samosprávy.
Najviac platil Lunter
Najväčšie výdavky, za vyše 20-tisíc eur, vidno zatiaľ spomedzi ministerstvom evidovaných účtov u súčasného primátora Žiliny Petra Fiabáneho. Realita je však iná, keďže väčšie kampane už rozbehlo viacero politikov, ktoré svoje účty ministerstvu ešte nenahlásili. Zatiaľ najväčšiu kampaň má spomínaný Ondrej Lunter, ktorý podľa účtu v Slovenskej sporiteľni minul už vyše 60-tisíc eur. Na druhom mieste je priebežne košický primátor Jaroslav Polaček so 49-tisícami.
Analýza 73 účtov zverejnených na stránke ministerstve ukazuje, že najväčší individuálny dar, ak pominieme vklady strán a samotných kandidátov, vložila dosiaľ na účet manželka žilinského primátora Fiabáneho Anna. Išlo o sumu 25-tisíc eur.
Ak by sme sa pozreli na údaje podľa krajov, najviac vložených aj vynaložených peňazí zatiaľ vidno na ministerstvom evidovaných účtoch v Žilinskom kraji. Kandidáti na žilinského župana a primátorov v regióne zatiaľ na účtoch prijali viac ako 83-tisíc eur a minuli takmer 40-tisíc.
V Transparency sa monitoringu volebných kampaní venujeme pravidelne už roky. Inak to nebude ani tentokrát. Ak vás naše zistenia o transparentnosti a problémoch kampaní na županov a primátorov zaujímajú, sledujte naše sociálne siete či web. Spustiť čoskoro plánujeme aj špeciálnu sekciu, kde budeme všetky údaje o kampaniach zverejňovať na jednom mieste.
Michal Piško, Ľuboš Kostelanský
Za pomoc so spracovaním dát a grafov ďakujeme Matúšovi Vojčíkovi.
Ak sa vám kontrola férovosti a transparentnosti kampaní županov a primátorov zdá dôležitá podporte prosím monitoring aj Vy. Ďakujeme!