Marketing či korupcia farmaceutických firiem?
So záujmom, ale aj so závisťou som si minulú stredu prečítala článok v New York Times o tom, ako idú americké úrady po farmaceutických firmách a lekároch. V USA vedie prokuratúra spolu s regulátorom vyšetrovanie zdravotníckych firiem, ktoré platia lekárom za to, že predpisujú ich lieky a pomôcky. Okrem ťahu na firmy plánujú prokurátori otvoriť aj niekoľko občianskoprávnych a trestnoprávnych konaní voči chirurgom, ktorí podľa nich požadovali konzultačné zmluvy (zaručujúce slušný príjem) od firiem vyrábajúcich zdravotnícke pomôcky za to, že ich budú používať. Okrem rizika zatknutia a strávenia nejakého času v base, ako aj zaplatenia pokuty, zároveň hrozí lekárom strata licencie na stanovenú dobu.
V USA ide o širšiu kampaň amerických úradov zameranú na boj proti krokom zdravotníckych firiem, ktoré podľa nich obohacujú lekárov, zvyšujú náklady na zdravotníctvo a niekedy ohrozujú zdravie pacienta. Preto federálne úrady tlačia na firmy, ktoré vyrábajú lieky a zdravotnícke pomôcky, aby zverejňovali všetky platby platené lekárom, ktorí pre nich pracujú ako konzultanti. Zdravotnícke firmy totiž zvyknú používať konzultačné platby ako nástroj na presvedčenie lekára, aby predpisovali ich lieky alebo zdravotné pomôcky aj v nie nevyhnutných prípadoch.
Podľa v článku citovaného profesora z Columbia Univerzity by mali byť informácie o týchto platbách na web stránkach dostupné každému, a tak o tom, že pracujú pre farmaceutické firmy, budú vedieť ich kolegovia a aj ich pacienti. To podľa neho odradí lekárov od nevhodných praktík. Americkí prokurátori dúfajú, že nové pravidlá konečne prinútia firmy pôsobiace v tejto oblasti prestať porušovať zákon.
Túto prax farmaceutických firiem a spriaznených lekárov poznáme aj na Slovensku. Určite máte vo svojom okolí lekára/rku, ktorý sa práve vrátil z exotickej „konferencie“ z Brazílie ši Seychel. Keď mi moja lekárka štvrtýkrát predpisovala liek, ktorého plagáty viseli všade v kancelárii, a vôbec mi nezaberal, bolo mi jasné, že jej záujmom nie len moje účinné uzdravenie. Stáva sa to mnohým pacientom na Slovensku aj v Amerike. Je tu však zásadný rozdiel.
Určenie hranice medzi marketingom a korupciou v zdravotníckom biznise nie je jednoduché. Avšak americké úrady sa na rozdiel od slovenských prestali bezducho prizerať praktikám, ktoré pripomínajú korupciu a tvária sa ako marketing. Začali konať – aj regulátor, aj prokuratúra. Prokuratúra nie je totiž len na to, aby potvrdila vraždu, ak nájde zastreleného muža ležať na zemi. Je tu aj hospodárska kriminalita, ktorá sa nedá tak ľahko dokázať, ale spôsobuje vážne deformácie. Chce to samozrejme veľa guráže a intelektu, ale hádam vo verejných inštitúciách na Slovensku ešte nejaký ostal. Ak nie, je čas na vážnu reformu.