Analýza získaných ponúk ešte zvyšuje podozrenie, že šlo o vopred dohodnutú zákazku v prospech Evky. Konkurenčnú ponuku podala aj firma Tomáša Eibnera, ktorý galavečer napriek prehre v tendri aj tak nakoniec režíroval.
Z rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) o zákazkách na slovenské predsedníctvo spred dvoch mesiacov – „skutok sa nestal“ – vyplynulo, že Ministerstvo zahraničných vecí (MZV) úradu tvrdilo, že Agentúra Evka dostala zákazku na galavečer predstavenia loga priamo, bez súťaže, lebo objem zákazky nedosiahol limit nutný pre uskutočnenie súťaže.
„Za účelom uzatvorenia Zmluvy o realizácii podujatia [predstavenia loga slovenského predsedníctva] neboli zo strany ministerstva na predloženie ponuky vyzvané žiadne spoločnosti a žiadne spoločnosti nepredložili svoje ponuky. Pretože neboli žiadne ponuky, neboli stanovené ani žiadne kritériá na vyhodnotenie ponúk a Agentúra Evka bola vybraná na základe priameho zadania.”
Z nových, nami získaných dokumentov však vyplýva presný opak. Ministerstvo prieskum trhu robilo, ponuky prišli. Dokumenty ukazujú, že Agentúra Evka nepokryla všetky náklady, ktoré boli predmetom zákazky. A dokonca Evkou ponúknuté služby ani neboli najlacnejšie a pre štát najvýhodnejšie. Navyše je vysoko pravdepodobné, že doteraz zverejnených 250 tisíc eur za galavečer stále nie je finálna suma, ktorú za to daňoví poplatníci vyplatili.
Najprv konkurent, potom subdodávateľ
Čiastková dokumentácia (1 2 3 4) z priebehu výberu firmy na zabezpečenie predstavenia loga 22.februára 2016 ukazuje, že okrem Agentúry Evka boli priamo oslovené aj dve produkčné spoločnosti: Eibner Production a Globe Production.
Prvú spolu-vlastní známy režisér Tomáš Eibner (relácie Vyvolení, Čo ja viem), ktorý robil v predvolebnej kampani 2012 spoty pre stranu Smer. Neskôr pre štát režíroval Deň Ústavy (zákazka od Paškovej Národnej rady), ako aj otváranie štátom štedro dotovanej City Arény v Trnave.
Globe Production vlastní Martin Vrábel. Firmu mediálne “preslávilo” víťazstvo v 130 miliónovom tendri centrálneho nákupu reklamných služieb zadanou neznámou obecnou agentúrou z Horných Plachtiniec (210 obyvateľov) v roku 2013. Vzniklo podozrenie, že niekto chcel milióny eur pokútne dohodiť vopred dohodnutým agentúram. Viaceré položky vo víťaznej ponuke zneli šialene – napríklad honorár pre moderátora 2000 eur za hodinu. Po škandále ministerstvá Ficovej vlády zmluvy s agentúrou vypovedali.
Čo tu nesedí: Obzvlášť účasť Eibner Production je veľmi zvláštna preto, lebo hoci nevyhral, galavečer nakoniec režíroval a pripravoval aj dokrútky (tie hlavné sú nápadne podobné na zjazdové video strany Smer z decembra 2015), ako nám aj sám potvrdil. To zaváňa robením krovia pri súťaži a dohodou s MZV či Evkou. Sám Protimonopolný úrad uvádza vo svojej štúdii, že ak konkurent v súťaži neskôr robí aj napriek prehre na zákazke, ide o jednu z indícií nelegálneho kartelu.
Z nami získaných dokumentov je jasné, že výber prebehol v dvoch kolách:
5.1.-12.1.2016 – zisťovanie predpokladanej ceny a konceptu podujatia,
14.1.-21.1.2016 – súťaž o samotný galavečer
Z predložených ponúk ako aj výzvy k cenovej ponuke (zadanie, čo nakupujúci požaduje) je jasné, že uchádzači mali dodať akciu na kľúč – od priestorov, personálu, moderátorov, umelcov, cez réžiu a dramaturgiu po techniku a tlač pozvánok.
V prvom kole navrhli Eibnerovci gurmánsky večer na bratislavskom hrade za 189 tisíc eur, Globe zase vítanie loga folklórom v ôsmich krajských mestách za 191 tisíc (čo bol mimochodom návrh veľmi podobný tomu, ktorý spomínala Zuzana Ťapáková v interných materiáloch ministerstva pár mesiacov predtým). Evka ponúkla galaprogram v starej budove SND, teda ten koncept, ktorý sa nakoniec aj uskutočnil. Samotnú cenovú ponuku Evky sa nám získať nepodarilo.
Z druhého kola sa nám podarilo získať len ponuku Eibnerovcov. Pripravili koncept slávnostného galavečera, no navrhli ho spraviť v budove filharmónie Redute. Ich ponuka znela 180 tisíc eur. Druhú ponuku si pamätá Zuzana Hlávková aj Pavol Szalai – bola to už spomínaná truck show, zrejme od Globe Production (aj záznam Protimonopolného úradu hovorí len o zúčastnených troch firmách v dvoch kolách). Tretiu ponuku logicky dala Evka s večerom v SND.
Čo tu nesedí: Truck show je úplne mimo zadania, ktoré v druhom kole už bolo len na koncept galavečera – prvý znak toho, že šlo len o pro forma ponuku, nie o snahu zvíťaziť.
Ponuka Eibner production obsahuje aj náklady na umelcov, recepciu ako aj nájomné budovy. Podobne má účinkujúcich v rozpočte aj Globe (nájomné nepotrebovali, šlo o akciu na námestiach). Je to v súlade s podkladmi výzvy pre prvé kolo. To ale znamená, že ak Agentúra Evka vyhrala férovo, mala zaplatiť jednak umelcov, recepciu ako aj nájomné v SND (dokopy takmer 90 tisíc eur). To všetko za ňu však nakoniec zaplatilo ministerstvo s absurdným argumentom, že tak predsa ušetrilo na marži za sprostredkovanie.
Alebo inak – ak by aj pri ponuke Eibnera za neho MZV zaplatilo priestory, umelcov a recepciu, tak mal vyhrať Eibner Production, lebo štát by mu za galavačer vyplatil len 95 tisíc, kým Evka nás vyšla na 156 tisíc eur!
Neprekvapuje preto, že MZV doteraz nezverejnilo ani len finálnu obsahovú, ale ani cenovú ponuku Agentúry Evka. Ak nemá čo skrývať, už dávno by všetky dokumenty Lajčákovi ľudia verejnosti ukázali – tak ako sa to robí pri každom väčšom tendri na Slovensku.
Dvojnásobné preplácanie časti nákladov zo strany MZV – jednak Evke podľa zadania, jednak subdodávateľom podľa extra zmlúv (umelci, recepcia, priestory) teda zrejme vytvorilo nadmerný zisk pre Evku. Môžeme len hádať, komu ho Evka ďalej poslala – úradníkom, externým poradkyniam, ministrovi, vládnej strane, alebo komu?
Čo ešte Lajčák skrýva?
Silnou indíciou, že galavečer stál viac ako doteraz deklarovaných 250 tisíc eur, sú dávnejšie slová režiséra akcie Tomáša Eibnera, že on si na Evku nepamätá a kvôli akcii ho kontaktovalo práve MZV. Zmluva s Eibnerom na réžiu a dokrútky môže ľahko presiahnuť 30-40 tisíc eur ak nie viac (napr. jeho režírovanie pri Dni ústavy vyšlo na viac ako 6 tisíc, pričom dokrútky napr. pre otvárací koncert zase 26 tisíc, krátky videofilm režiséra Núňeza podobný tomu úvodnému z galavečera vyšiel na 32 tisíc). Môže MZV skrývať ešte ďalšie zmluvy? Dostali by sme sa už k sume viac ako 300 000 eur, o ktorej hovoria ex-zamestnanci Hlávková a Szalai.
Porovnanie cenových ponúk Globe a Eibner production s finálnym vyúčtovaním nákladov Agentúry Evka tiež ešte viac zvýrazňuje, že náklady Evky v ňom sú viac ako pravdepodobne výrazne nadhodnotené. Manažér 40 minútovej akcie je pri prvých dvoch ponukách ohodnotený na 5 až 10 tisíc eur – Evka si účtovala 20 tisíc. LED stena so svetelnou technikou vraj Evku stála 48 tisíc, u Eibnera (a nakoniec aj pri otváracom koncerte VIVA Musica) je to 6 tisíc za LED-ku a niečo pod 17 tisíc za svetlá. Už aj tie hostesky sú pri Globe a Eibnerovi okolo 800 eur na 8 ľudí aj s uniformami, Evka im vraj zaplatila takmer 4tisíc.
Pritom už samotná Eibnerova ponuka na galavečer v Redute vyzerá nafúknutá, čo podporuje podozrenie, že už pred prieskumom trhu bolo všetko dohodnuté a ponuky išli len pro forma. Za ozvučenie orchestra v Redute chcel 20 tisíc, no pri koncertoch v hlavnej koncertnej sieni Reduty sa orchestre nezvučia (sála je už na to pripravená). Výzdobu na jednoduchý orchestrálny koncert uvádza na 26 tisíc – pre porovnanie výroba, dodanie a montáž scénickej dekorácie pre muzikál Cigáni idú do neba z roku 2011 na Novej scéne stál 12 tisíc.
Ďalšou indíciou vopred zinscenovanej akcie je, že MZV Evku formálne mailom informovalo až 29.januára poobede, že „súťaž“ vyhrali – teda len 15 pracovných dní pred predstavením!
Celkovo sa nedá nájsť dobrý dôvod, prečo MZV tak urputne skrýva všetky ponuky, ukrýva a rozdeľuje zákazky, klame na verejnosti aj kontrolnému úradu, ako to, že nemíňalo peniaze na predsedníctvo eticky ani zákonne. Na MZV sme kvôli neposkytovaniu informácií podali aj žalobu a už aj ombudsmanka skonštatovala, že Lajčák a spol. porušili viacnásobne zákon o slobodnom prístupe k informáciám. Doteraz odmietajú čokoľvek ďalšie k predsedníctvu odpovedať, kým vraj neskončia oficiálne kontroly (momentálne sa čaká už len na Najvyšší kontrolný úrad).
Aj všetky nové informácie, ktoré dnes predstavujeme, mali byť podľa zákona už dávno verejnosti poskytnuté zo strany MZV.
Veľavravné sú aj reakcie dotknutých firiem. Novinári už pol roka nevedia nájsť šéfa Evky Strašiftáka. Vrábel z Globe Production nám najprv zdvihol telefón, po našom predstavení sa ospravedlnil, že je na porade a následne niekoľko dní po sebe telefón ani nezdvihol. Na otázky k jeho ponuke v prieskume trhu smskou reagoval, že sa máme obrátiť na MZV.
Podobne Tomáš Eibner reagoval, že je zaneprázdnený a že nech zavoláme o pár dní. Potom už nedvíhal telefón a len poslal smskou vyjadrenie, že on s novinármi nemá dobrú skúsenosť a už sa k tomu nechce vyjadrovať.
Reagujú takto ľudia s čistým svedomím?
Ospravedlniť sa Lajčákovi!
Po výroku Úradu pre verejné obstarávania o slovenskom predsedníctve sa už aj premiér Robert Fico začal dožadovať ospravedlnenia voči jeho vláde a ministrovi Lajčákovi za minuloročný „bezprecedentný útok“ na slovenské predsedníctvo. Lenže to rozhodnutie ÚVO (a podobne aj výrok inšpektorátu práce o neporušení zákona o whistleblowingu – vraj neexistoval podnet, ako aj Protimonopolného úradu – „nedostatok dôkazov„) ukazuje na ďalšie následky tejto kauzy – nielenže ministerstvo nefunguje profesionálne a eticky, ale ani základné štátne kontrolné orgány postavené na jeho kontrolu nie sú schopné politicky citlivé podnety poctivo vyriešiť. Na NKÚ, ako sme spomínali, ešte čakáme, a celú nami novo získanú dokumentáciu im podobne ako aj ÚVO a Protimonopolnému úradu posielame aj listom.
Tento škandál tak nie je len o státisícoch eur, ktoré mohli byť uliate na ktovie aký účel, ale aj o nefunkčnosti samotného štátu. Toho štátu, ktorého dobré meno má v zahraničí za úlohu šíriť – práve Lajčák & company.
Gabriel Šípoš, Zuzana Hlávková
Boj so štátnou mašinériou nevzdávame! Podporte nás aj finančne v žalobách a pri preverovaní ďalších zákaziek predsedníctva. Ďakujeme!