Menu Zavrieť

Pri každom druhom nákupe áut si štát vyberá len z jednej ponuky

Minulý týždeň poslanci opäť neschválili návrh poslancov SaS Richarda Sulíka a Ľubomíra Galka, aby štát v rámci „politickej slušnosti voči daňovníkom“ a šetrenia mohol kupovať osobné autá len do 40 tisíc eur. Kým opozícia tento limit podporila, väčšina koalície návrh zamietla, od Viery Tomanovej po Andreja Kolesíka. K návrhu poslanci pripojili aj názor Ministerstva financií, podľa ktorého ten návrh „môže mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je možné v súčasnosti kvantifikovať.“

To je samozrejme hlúposť, lebo keď ministerstvo dokáže na tri roky dopredu spraviť odhady zdanenia živnostníkov, vývoja svetovej ekonomiky či úspechu bločkovej lotérie na náš rozpočet, tak sa určite vie pozrieť aj na nákupy áut. Ale Kažimírovi ľudia majú zjavne na háku, že poslanci tak o návrhu hlasujú bez základných faktov.

Druhá vec je, že v čase, keď sú výsledky tendrov a všetky zmluvy rovno na internete, si zistiť fakty mohli ľahko aj SaSkári, keď už im platíme tých asistentov a je to ich návrh. Pohľad na verejné zmluvy totiž ukáže, že autá za viac ako 40 tisíc posledné dva roky už takmer nik nekupuje.

Od roku 2012 sa vo verejnej správe nakúpilo 1304 áut, z nich až 82 percent stálo do 20 tisíc eur. Zo značiek dominujú Kia Ceed a Hyundai i30, Fabie a Superby, a to kvôli väčším policajným nákupom s takmer 900 autami. Ale aj viac než polovica nepolicajných áut boli Škody, a to najmä Fabie a Superby, potom Octavie a Yeti. Zvyšku dominuje Volkswagen a Peugeot. Aspoň pri prvom pohľade sa nákupom štátu sotva dá vyčítať nehospodárnosť.

TIS_blog_auta1

Ak odrátame 34 policajných Superbov 4×4 po 43 tisíc za kus, ktoré by som si netrúfal označiť za papalášske, ostáva len jedenásť áut s cenou nad navrhovaný limit liberálov. Tu je rebríček nákupov áut vo verejnej správe za roky 2012 a 2013 podľa cien:

Cena a typ auta inštitúcia šéf
67 tisíc eur – Mercedes E400 Štátne hmotné rezervy Kajetán Kičura
63 tisíc – Mercedes E350 Univerzita Komenského Karol Mičieta
48 tisíc – Volvo CX60, 2ks Slovenská správa ciest Roman Žembera
47 tisíc – VW Sharan Highline, 2 ks Finančné riaditeľstvo František Imrecze
46 tisíc – VW CC Všeobecná zdravotná poisťovňa Marcel Forai
42 tisíc – VW Passat Highline, 2ks Finančné riaditeľstvo František Imrecze
40,2 tisíc – Škoda Superb 4×4, 2 ks Košický samosprávny kraj Zdenko Trebuľa

Zdroj: Transparency International Slovensko, otvorenezmluvy.sk

Dokopy prekročili hranicu 40 tisíc eur sumou 90 tisíc, teda pri súčasných trendoch vychádza ročná úspora z návrhu SaSky na 45 tisíc eur.

Zaujímavé je, že najdrahšie autá si kupovali inštitúcie, ktoré nevedú priamo volení politici. Keďže autá sa skryť nedajú a voliči sú na ne citliví, neprekvapí, že do takýchto nákupov si trúfajú skôr nevolení štátni manažéri. A aj najvyššie umiestnený priamo volený činiteľ je politik VÚC, čo je úroveň, o ktorú majú voliči najmenší záujem.

TIS_blog_auta2

Mimochodom, víťaza rebríčka, riaditeľa Správy štátnych hmotných rezerv Kajetána Kičuru vymenovala do úradu po voľbách v roku 2012 Ficova vláda. Prišiel z okresného súdu v Čadci, čo je súd, ktorý mal za jeho šéfovania najvyšší relatívny počet sankcií za prieťahy (neskôr ho ministerka Žitňanská odvolala). Ústavný súd uložil za prieťahy vo veciach, ktoré Kičura sám rozhodoval, súdu v Čadci pokuty za 32 tisíc eur.

Mesiac po nástupe Kičuru do funkcie Štátne rezervy vyhlásili tender, v ktorom prišla až jedna ponuka (Motor-Car Bratislava). Prebehla elektronická aukcia, kde jediný uchádzač znížil pôvodne navrhovanú cenu o 51 eur. Po iste zrelej a fakticky nabitej diskusii členovia výberovej komisie rozhodli, že to teda vyhral ten Mercedes. V auguste už bola podpísaná zmluva na tých 67 tisíc.

Ako pre médiá uviedol motoristický novinár Jozef Vydra, výber z jednej jedinej ponuky nemusel byť náhodný. „Zdá sa, že podmienky súťaže boli dokonca navrhnuté tak, že žiaden iný automobil nemôže splniť požadované parametre. Buď pre objem, alebo výkon motora, alebo pre počet a usporiadanie jeho valcov, počet stupňov automatickej prevodovky, veľkosť batožinového priestoru a objem palivovej nádrže, ako aj rozmery auta,“ povedal Vydra.

Nákupy bez konkurencie

Práve diskriminačné podmienky pri nákupoch môžu byť ďaleko dôležitejším problémom tendrov pre autá, nie ich cena. Od roku 2009 spravila verejná správa 214 nákupov osobných áut za 44 miliónov eur. Do troch štvrtín tendrov prišla jediná ponuka. A to presne v čase krízy, keď automobilky všade na svete znižovali ceny a bili sa o zákazky.

Po nástupe elektronických aukcií v roku 2011 sa situácia mierne zlepšila. V ostatných dvoch rokoch klesol podiel nákupov s jednou ponukou na polovicu všetkých tendrov. Ale stále je to mizerný výsledok – v štátnych zákazkách na Slovensku súťažia v priemere v každom tendri tri firmy, no pri autách len dve.

Začiatkom tohto roka oznámila Slovenská správa ciest výsledok tendra na nákup jedenástich rôznych áut. Kupovala dve SUV s automatickou prevodovkou – prišla jedna ponuka. Chcela aj dve SUV s manuálnou prevodovkou – jedna ponuka. Päť hatchbackov – jedna ponuka. Dve autá nižšej strednej triedy – jedna ponuka. O pár mesiacov na to kupoval šesť áut Slovenský vodohospodársky podnik, štátna to firma – prišla im jedna ponuka. V lete zase chceli nové auto botanici zo Slovenskej akadémie vied – opäť jedna ponuka.

Ak je pri nákupoch áut veľký problém, tak to nie je v luxuse, ale v zlyhaní verejných inštitúcií nastaviť podmienky pre skutočnú súťaž medzi automobilkami.

 

Gabriel Šípoš

P.S.1. Kontrola štátnych výdavkov od stola je dnes ľahšia ako kedykoľvek predtým. Tendre si najľahšie vyhľadáte v našej aplikácii Otvorené verejné obstarávanie, ktorý spracuváva oficiálne dáta do prehľadných grafov a tabuliek podľa nakupujúceho, dodávateľa či predmetu – viď napr. tie autá. Celé dáta si ľahko stiahnete aj do Excelu. Podobne si v zmluvách štátu ľahko nájdete čo potrebujete cez portál Otvorené zmluvy, napr. viď nákupy od Porsche Slovakia.

P.S.2. Ak sa Vám článok páčil a chceli by ste od nás viac takýchto porovnaní nákupov štátu, prosím prispejte na naše pátranie v štátnych zmluvách. Vďaka.

pošli na vybrali.sme.sk

 

Podporte náš boj proti korupcii