Menu Zavrieť

Pri plánovaní dovolenky sa dá nakupovať eticky

Ak si plánujete lyžovačku, návštevu hotela či akvaparku alebo služobnú cestu, pomôcť pri rozhodovaní vám môže aj portál Transparency International „Kto Vlastní Slovensko?“. Vyhľadať si na ňom môžete informácie o vlastníckom pozadí vyše deväťsto zariadení v cestovnom ruchu.

Aké bude počasie? Bude tam dosť snehu? A aké ceny a služby ponúkajú ubytovacie zariadenia v okolí? Tieto a ďalšie otázky sa pri plánovaní dovolenky snaží overovať na rôznych online portáloch väčšina z nás. Len relatívne nedávno pribudla k týmto možnostiam aj ďalšia.

V Transparency sme v priebehu posledných dvoch rokov vytvárali unikátny portál Kto Vlastní Slovensko?, na ktorom si môžete overiť informácie o vlastníckom pozadí slovenských hotelov, lyžiarskych stredísk, akvaparkov, kúpeľov, golfových areálov či ďalších atrakcií, ako sú vyhliadkové veže, zooparky či rôzne dráhy. 

Okrem rozkľúčovania skutočných vlastníkov takmer tisícky zariadení je na portáli dostupné aj hodnotenie ich podnikateľskej reputácie nezávislou komisiou, informácie o transparentnosti zariadení či o výške dlhov ich majiteľov voči štátu.

Údaje na portáli sme vzhľadom na prebiehajúcu zimnú sezónu, ako aj na ohrozenie jedného zo zdrojov informácií o vlastníckej štruktúre spoločností, aktualizovali len pred pár dňami – počas vianočných sviatkov. 

Najhľadanejšia Demänová a Kollár

Portál dodnes využilo už takmer 60-tisíc používateľov, pričom od konca februára 2022 sme monitorovali aj údaje, ktoré najčastejšie vyhľadávajú. Najžiadanejšími boli detaily o zariadeniach v Demänovskej Doline.

Ak by sme k nim prirátali aj vyhľadávania hotelov či zjazdoviek priamo v stredisku Jasná alebo údaje o Tatry mountain resorts, Igorovi Rattajovi a Františkovi Hodorovskom, ktorí sú v Doline najväčšími hráčmi, išlo by až o takmer 130 hľadaní. 

Z vlastníkov boli celkovo najvyhľadávanejšie informácie o podnikaní predsedu parlamentu Borisa Kollára. Jeho meno potvrdili užívatelia vo vyhľadávacom okne 36-krát, ďalších 32 hľadaní obsahovalo iba priezvisko Kollár.

Vlastníkov menia najmä hotely

A kto teda ešte vlastní cestovný ruch na Slovensku? Medzi majiteľmi lyžiarskych areálov sú okrem Kollára, finančníkov zo skupiny J&T či niekdajšieho špecialistu na preberanie firiem v konkurzoch – Františka Hodorovského – aj mečiarovskí privatizéri Ján Smerek, Slavomír Hatina, Peter Čičmanec, Milan Fiľo a Vladimír Soták. 

K týmto vlastníkom vzniesla expertná komisia zložená z investigatívnych novinárov a analytikov výhrady v rôznej miere. Pri PARK SNOW Donovaly Borisa Kollára sa komisia zhodla na hodnotení „neodporúča“. Pri tomto verdikte zohľadnila najmä kontroverznú podnikateľskú minulosť Kollára pred jeho vstupom do politiky. 

Za problémový hotel označila napríklad aj Šport Hotel Donovaly, známy z kauzy podvodne získaných miliónových vratiek DPH, v ktorej je obvinený podnikateľ Marián Kočner, alebo tatranský Hotel Gerlach, spájaný s údajným mafiánskym bosom Milanom Reichelom.

Prehľad zariadení v cestovnom ruchu v Demänovskej doline na portáli Kto Vlastní Slovensko.

Čerstvá aktualizácia ukázala, že k najväčším pohybom došlo po búrlivom pandemickom období v oblasti hotelierstva. Väčšie či menšie zmeny vo vlastníctve a prevádzkovaní sme zaznamenali pri každom desiatom hoteli. Zo stodesiatich zahrnutých lyžiarskych stredísk sa významnejšie vlastnícke zmeny udiali iba pri dvoch. 

Celkovo možno konštatovať, že od spustenia portálu v júni 2021 sa transparentnosť zariadení výraznejšie nezlepšila. Prevádzkovateľov naďalej tají stále viac ako štvrtina zariadení (257 z 916) a takmer pri 10 % zariadení nie je možné rozkľúčovať informácie o konečnom užívateľovi výhod ani prostredníctvom verejne dostupných registrov. 

Etické nakupovanie

Etické nakupovanie nie je už celkom neznámy pojem ani v našich končinách. Tento koncept je zväčša spájaný s klimatickými či ľudsko-právnymi témami.

Spotrebitelia sa stále viac zamýšľajú, ako investovať peniaze správne a nepodporovať činnosti, ktoré nie sú v súlade s ich hodnotami. Nadmerný konzum v podobe „fast fashion“ postupne nahrádza „slow fashion“, zelené zdroje energie pomaly vytláčajú tie karbónové a popularitu si na úkor rýchločítania získava takzvaný „slow reading“, zameraný na zmysluplnejšie a príjemnejšie vnímanie textov.   

Hodnotové uvažovanie je však stále častejšie aj v oblasti cestovania či plánovania dovoleniek. V prieskume agentúry Focus pre Transparency z mája 2021 vyše 50 % ľudí odpovedalo, že by zvážilo návštevu hotela či iného zariadenia cestovného ruchu v prípade, ak by nadobudli vedomosť o korupčnom pozadí jeho majiteľa.  

Jedným z hlavných zámerov portálu je aj podporiť čestných podnikateľov v cestovnom ruchu, ktorí nadobudli svoj majetok poctivo a bez káuz.

Z 916 hodnotených zariadení získalo najvyššie hodnotenie „výborné“ až 445 zariadení, kým najhoršie známky „problémové“ a „neuspokojivé“ iba 74 vrátane deviatich lyžiarskych stredísk. 

Reputácia majiteľov nie je, samozrejme, jediným kritériom, ktoré zákazníci zvažujú, a je nám jasné, že cena, služby či atraktivita prostredia budú hrať pri rozhodovaní vždy kľúčovú rolu.

Pre tých, ktorým však idea etického nakupovania nie je ľahostajná ani v cestovnom ruchu, je rozhodovanie vďaka portálu www.ktovlastni.transparency.sk omnoho jednoduchšie. Podporu slušných podnikateľov v máme totiž všetci aj vo svojich rukách, teda skôr v peňaženkách.