Menu Zavrieť

Slovensko si zvolilo prezidenta s netransparentnou kampaňou

FOTO – TASR

Peter Pellegrini sa do prezidentského paláca dostane aj vďaka najmenej transparentnej kampani za posledné roky. Tú zavŕšil bezprecedentným krokom, keď ani v úplnom závere kampane neukázal peniaze potrebné na jej splatenie. Pravidlá kandidátom dovoľujú vkladať finančné prostriedky na transparentný účet len do začiatku moratória. Pellegrini má stále na účte iba 250-tisíc eur od svojej strany Hlas, čo stačí maximálne na pokrytie jeho volebných bilbordov.

Podľa našich prepočtov a odhadov viedol víťaz volieb citeľne nákladnejšiu kampaň, ako priznával a je silný predpoklad, že zákonný polmiliónový limit prekročil. Už pred voľbami sme na kontrolu výdavkov oboch finalistov kampane vyzvali štátnu volebnú komisiu aj Ministerstvo vnútra.

Fakt, že Pellegrini nedokázal v závere kampane naplniť transparentný účet potrebnými financiami, vnáša ďalšie pochybnosti o čistote jej financovania. Kampaň je neštandardne úverovaná, najmä zo strany veľkých bilbordových spoločností, ktoré budúcemu prezidentovi umožnili v kampani zakryť skutočné výdavky a oddialiť ich splatenie. Ministerstvo vnútra v otázkach a odpovediach ku kampani pripúšťa aj možnosť dodatočného prevodu peňazí na účet, ak na ňom kandidát nemá dostatok peňazí na uhradenie faktúry. Otázka je, či takto možno obísť až polovicu kampane.

Priestor pre manipulácie a prelomenie limitu ešte väčšmi zvyšuje, že Pellegrini kampaň ukryl v prostredí blízkej mediálnej agentúry, vďaka čomu nevidno jej dodávateľov a nákupné ceny. Doteraz zároveň nepoznáme ani jediného darcu tejto kampane. Dokonca ani samotný Pellegrini nebol ochotný uviesť, či a koľko do kampane investoval z vlastných zdrojov.

Slovensko sa musí vyrovnať so situáciou, že prezidentom sa môže stať politik, ktorý viedol netransparentnú kampaň, podporovanú neférovými a nezákonnými praktikami podporovateľov. Štát nebol schopný zabrániť zakázaným plateným kampaniam tretích strán, vrátane podpásových antikampaní. Takej musel napokon v závere kampane čeliť aj Pellegrini. V tomto prípade síce nešlo o nezákonne platenú kampaň, no bývalý premiér Igor Matovič ju rozpútal v moratóriu, kedy už na ňu kandidát ani médiá nemohli adekvátne reagovať.

Kým pred piatimi rokmi sme aj napriek výhradám v Transparency mohli konštatovať, že transparentnosť prezidentskej kampani bola najvyššia v histórii, v roku 2024 Slovensko v tomto ohľade, žiaľ, zaznamenalo výrazný úpadok.

Transparency International Slovensko priebeh celej prezidentskej kampane opäť monitorovala a analytické dáta aj výstupy si môžete pozrieť na špecializovanom portály volby.transparency.sk/prezident2024.


Ľuboš Kostelanský, Michal Piško