Moderátorka RTVS v relácii Aktuálne :24: Organizácia Transparency International Slovensko zhodnotila kampaň pätnástich z celkovo dvadsiatich siedmich politických strán, ktoré sa zapojili do predvolebného boja. U väčšiny z nich našla problémy, a to aj u strán, ktoré si v minulosti zakladali na otvorenosti a férovosti. Viac si povieme s analytičkou organizácie Martinou Hilbertovou.
Dobrý deň, pani Hilbertová, za transparentné ste označili len štyri strany. Ostatné majú viac či menej vážne nedostatky v preukazovaní kampaní. A jednu ste označili za vyslovene netransparentnú. Aké najväčšie a najčastejšie problémy a aj u koho ste našli?
Na úvod musíme povedať, že transparentnosť predvolebných kampaní sa naozaj zlepšuje. Tie pravidlá platia od roku 2015. V roku 2017 prvýkrát začali platiť transparentné účty a tie nám pomáhajú naozaj sa pozrieť do toho, kto financuje dané strany a či v podstate nie sú tam nejaké vklady zvonku, oligarchovia. Napriek tomu, že existujú tieto pravidlá, ktoré si sami strany zaviedli, stále sú snahy ich nejak obchádzať. Napríklad v tejto kampani sme zaznamenali problémy u strany SMER, ktorá len v podstate vloží peniaze zo svojho straníckeho účtu na transparentný účet a ďalej to prevedie do svojej s.r.o.-čky agentúra SMER, čiže my absolútne netušíme o tom, ako tie peniaze používa, nevieme si ani skontrolovať, či tá kampaň, ktorú vedie vonku je aj na tom transparentnom účte. Presne toto je problém hnutia OĽANO, ktoré nielenže si nakúpilo autá FIAT to straníckeho účtu, ale nakúpilo si vopred bilboardovú kampaň a neuvádzajú ju vôbec na svojom straníckom účte. My ju budeme vidieť asi až oveľa neskôr, keď budú musieť strany tieto výdavky priznať.
Keď sa pozrieme na tie platby agentúram, tak to je taká štandardná prax, ktorú ste zaznamenali už aj v posledných voľbách alebo v tých viacerých minulých voľbách. Platby agentúram využíva v istej miere až desať z pätnástich strán, to ste skonštatovali aj vo svojej správe. Ako by to teda strany mali robiť, aby tieto úrady boli vyhodnotené aj Vami ako transparentné?
Transparentné by boli naozaj keby sme videli tak ako ich máme vidieť, teda kto za čo platí a podľa mňa nie je naozaj problém označiť namiesto toho, že je to „uhradená faktúra číslo neviem koľko“ tam presne opísať, že T kúpili sme si za to 113 kusov billboardov a tak ďalej. Tak to robia aj ostatné strany.
Pozrime sa aj na tú technickú stránku hodnotenia. Aké parametre ste hodnotili a ako ste tieto informácie získavali?
Tak naozaj to bolo rozsiahle hodnotenie. My sme si zostavili 17 indikátorov, ktoré sú v 3 kategóriách. Jedna kategória bola „Transparentný účet“, ďalšia kategória bola „Financovanie strany“ a ďalšia kategória bola „Informovanosť voliča“. A v podstate tu sme naozaj využili rôzne zdroje, skúmali sme weby tých daných strán, transparentné účty, facebookové účty, pomohli sme si veľmi aj dátami agentúry Kantar, ktorá monitoruje bilboardové kampane a porovnávali sme s tým, čo vidíme na účte a takisto sme urobili aj dva mystery testy, kedy sme zasielali stranám rôzne otázky ako potenciálni voliči. A v podstate sme im poslali aj dotazník, ktorý nám niektorí vyplnili.
Vy ste zisťovali aj nejaké majetkové pomery lídrov týchto strán, mali ste im zasielať aj formuláre, v ktorých ste žiadali nejaké rozšírené majetkové priznania lídrov. Takmer nikto vám ich však neposkytol ako sme sa dozvedeli aj z toho hodnotenia. Ako si to vysvetľujete?
Tak treba povedať, že aj sami politici vedia, že súčasné majetkové priznania sú nedostatočné. Že z nich v podstate nezistíme nič, len to, že niekto si kúpil dom, ani nevieme kedy. A práve preto v parlamente zasadala pracovná skupina pre zmenu týchto majetkových priznaní a môj kolega bol jej členom. Napriek tomu, že táto nová legislatíva a nové priznania neboli schválené, tak my sme sa rozhodli ich použiť a naozaj vyskúšať, či sú politici ochotní ich vyplniť. Je fakt, že úplne vyplnené nám ho poslal len jeden kandidát vo voľbách, ďalší niektorí naozaj rovno deklarovali, že nie sú ochotní vyplniť čokoľvek nad rámec zákona, ďalší si pýtali čas. Takže tým by sme radi odkázali, že toto naše hodnotenie sa ešte pred voľbami bude opakovať a budú môcť poslať takéto rozšírené majetkové priznanie ešte v ďalšej lehote.
Vy ste spomínali, že ste aj urobili určité mystery dotazníky, ale teda dopytovali ste strán ako ich voliči na rôzne otázky. Teda testovali ste aj schopnosť či ochotu strán komunikovať so svojimi voličmi. Ako tie skúšky teda vyzerali, aké otázky ste sa ich pýtali a čo vám na ich konci vyšlo?
Jeden mystery test bol o tom, že sa volič pýtal kde by mohol stretnúť daného politika z konkrétnej strany – tam nám odpovedal len 7 z 15 hodnotených strán. A ešte horšie dopadol test cez sociálne siete, kde sme zasielali otázku ako by si daná strana predstavovala riešenie problém odvrátiteľných úmrtí v zdravotníctve. Tam nám odpovedali naozaj len 3 strany.
A vy teda už ste spomínali, že budete rovnaké hodnotenie robiť aj pred voľbami. Čo by teda mali strany urobiť pre to, aby sa dostali v tom rebríčku vyššie?
Tak naozaj mali by si precízne označovať na účtoch všetky tie platby, dať si na toto naozaj pozor. Ďalšia vec, ktorá im naozaj pomôže, keď komunikujú. Ukázalo sa naozaj, že tie strany, ktoré s nami komunikovali a boli ochotné, tak v podstate my sme od nich získali viacej informácií a mohli sme ich hodnotiť ako tie transparentnejšie.
Vy ste zverejnili aj prieskum agentúry Ipsos, ktorý ju robil práve pre organizáciu Transparency. Vyplýva z neho, že až 46% ľudí má problém voliť stranu, ktorá nemá transparentnú kampaň, alebo že ich to nejakým spôsobom ovplyvňuje pri ich rozhodovaní. Ako si potom vysvetľujete, že podľa vašich meraní najnetransparentnejšia strana, za ktorú ste označili SMER-SD je dlhodobo najpopulárnejšou keď sa pozrieme na prieskumy preferencií?
Áno, toto je skôr otázka pre politológov alebo sociológov. Pre nás je ale naozaj dôležité, že tých 46% vníma túto otázku ako dôležitú a bude sa ňou možno orientovať aj pri voľbách, alebo bude sa na základe tejto otázky rozhodovať aj pri voľbách a pevne veríme, že týchto ľudí bude aj viac.
Ja mám ďakujem veľmi pekne za rozhovor, na záver už len dodám, že všetky informácie ohľadom financovania kampaní budú musieť strany zverejňovať aj po voľbách. Avšak to je možno práve ten problém, že všetky údaje budú musieť zverejňovať až po tom, ako voliči naozaj rozhodnú.
Za prepis audiozáznamu časti relácie zo dňa 27. augusta 2023 ďakujeme našej dobrovoľníčke Izabele Sofii Ševčíkovej.