Slovenská pobočka protikorupčného hnutia Transparency International dnes predstavila svoju prvú protikorupčnú stratégiu pre mestskú firmu – konkrétne stopercentnú akciovú spoločnosť Mesta Komárno – Vodárne a kanalizácie mesta Komárna, a.s. (KOMVaK).
Ide o nadviazanie na dlhoročné skúsenosti Transparency s podobnými stratégiami pre mestá, župy či štátne inštitúcie.
Spolupráca medzi Transparency a spoločnosťou KOMVaK sa začala v januári 2025 v rámci projketu „Spájanie rozdielov: Zdieľanie skúseností s cieľom zlepšiť hospodárenie a znížiť korupciu na úrovni samosprávy”. V rámci širšieho spoločného projektu s Úniou miest Slovenska a nórskou pobočkou Transparency International sme sa rozhodli zacieliť pozornosť špecificky aj práve na riziká v prostredí mestských firiem. O tom, aké sú služby a ceny súvisiace s mestskou hromadnou dopravou, kúrením, pitnou vodou alebo odvozom a likvidáciou odpadu, do veľkej miery rozhodujú práve mestami založené firmy.

Tie zároveň narábajú so značnými verejnými zdrojmi, len päťdesiatka najväčších mestských spoločností zaradených do nášho Rebríčka transparentnosti verejných firiem za rok 2024 ročne hospodári s vyše 1,1 miliardou eur. To je suma, ktorá by sa dala prirovnať takmer k osmine príjmov všetkých miest a obcí na Slovensku za vlaňajšok. Manažéri týchto mestských firiem sú však neraz pod slabšou verejnou kontrolou, ako starostovia malých obcí.
Cieľom stratégie bolo identifikovať existujúci stav transparentnosti a kvality protikorupčných mechanizmov v 4 oblastiach:
- Prístup k informáciám a komunikácia s klientmi a verejnosťou
- Personálna politika
- Verejné obstarávanie a nakladanie s majetkom
- Etická infraštruktúra a spoločenská zodpovednosť
Analýza, súčasťou ktorej je aj balík navrhovaných opatrení, by mala slúžiť ako nástroj pre manažérov na zavedenie protikorupčných opatrení. Vnímať ju možno aj v nádväznosti na súhrnnú analýzu Transparency mapujúcu korupčné riziká v celom segmente verejných firiem rovnako z apríla 2025. V prípade KOMVaKu ide o menšiu mestskú firmu s celkovými výnosmi 6,7 milióna eur za rok 2024 a 77 zamestnancami.
Po preskúmaní procesov v uvedených oblastiach možno vyzdvihnúť aj viacero pozitív. KOMVaK, napríklad, ako jedna z prvých slovenských verejných firiem už v roku 2017 prijala etický kódex zamestnancov spoločnosti, ako aj dokument Politika spoločensky zodpovedného podnikania. Takmer rovnakú dobu má tiež upravené pravidlá obsadzovania voľných pracovných miest.
V spoločnosti však existujú aj výraznejšie nedostatky z pohľadu transparentnosti a možností verejnej kontroly. Ak by sme mali na základe aktuálneho stavu v jednotlivých hodnotených oblastiach určiť výslednú známu pre spoločnosť KOMVaK, na škále od A po E by bol najpriliehavejší rating C-.
Značný vplyv na takýto výsledný verdikt mali najmä nedostatky závažnejšieho charakteru, a to aj z hľadiska procesov (známka C), ktoré boli identifikované v oblastiach „Prístupu k informáciám a komunikácie s klientmi a verejnosťou” a v oblasti „Personálnej politiky”. Prax nevyhovujúca z hľadiska predchádzania korupcie a klientelizmu, nekalých praktík či hospodárneho nakladania s verejnými zdrojmi (známka D) bola identifikovaná v oblasti „Verejného obstarávania a nakladania s majetkom” a v oblasti „Etiky a spoločenskej zodpovednosti”.
V prípade oblasti „Sprístupňovania informácií a komunikácie spoločnosti” (udelená známka C) správa konštatuje, že pre spoločnosť by bolo prínosom precizovanie procesov súvisiacich s aplikáciou infozákona. Súčasný stav nie je plne v súlade s platnou legislatívou, výhrady sa týkajú napríklad spôsobu zverejňovania zmlúv i zverejňovania informácií o zmluvách uzatváraných v bežnom obchodnom styku, ale najmä nezverejňovania údajov o uzatvorených faktúrach a objednávkach spoločnosti.
Komunikáciu spoločnosti cez profil na sociálnej sieti možno označiť v segmente vodárenských spoločností za nadštandardnú. Webová stránka plní základné funkcie pri informovaní verejnosti a klientov, vo viacerých ohľadoch je však neúplná, nemoderná či užívateľsky nekomfortná.
Spoločnosti okrem iného v tejto oblasti odporúčame zvážiť spracovanie smernice, alebo iného formalizovaného dokumentu na praktickú aplikáciu režimov sprístupňovania, zverejňovania a opakovaného použitia informácií podľa Infozákona.
V personálnej oblasti je pozitívnym znakom vysoká personálna stabilita na riadiacich postoch. Pravidlá prijímania zamestnancov (udelená známka C) má spoločnosť od roku 2018 nastavené v smernici o výberových konaniach. Jednou z možností pre zlepšenie výkonu tejto politiky, je vytvorenie samostatnej sekcie na webovej stránke, ktorá by okrem pracovných ponúk slúžila aj na zverejňovanie zápisníc z výberových konaní na vedúce pozície.
Slabšou stránkou v oblasti je nejednoznačnosť pravidiel a ich nedostatočné uplatňovanie v praxi, s rezervami v otvorenosti výberových konaní s vhodne stanovenými výberovými kritériami a nastavením funkčných mechanizmov na predchádzanie konfliktu záujmov.
Pre oblasť „Verejného obstarávania a nakladania s majetkom” (udelená známka D) platí, že spoločnosť nakladá s majetkom formou predaja alebo prenájmu v obmedzenom rozsahu. Príležitosťou je zvýšenie transparentnosti takýchto procesov, ktoré sú dnes realizované skryto pri existencii rizika neefektívnosti.
Spoločnosť sa podľa zistení snaží minimalizovať postupy podľa Zákona o verejnom obstarávaní, pričom nemá prijaté štandardy transparentnosti v tejto oblasti. Verejné obstarávania sú realizované bez využitia transparentných foriem, najmä elektronickej aukcie, a spoločnosť pri nich nevyužíva možnosti na zvýšenie povedomia potenciálnych uchádzačov.
V oblasti „Etickej infraštruktúry” (oblasti udelená známka D) existuje priestor pre napredovanie. Témy etiky a spoločenskej zodpovednosti nie sú v spoločnosti stále dostatočne živé a prijaté dokumenty (Etický kódex a Politika spoločensky zodpovedného správania sa) sú často skôr formálnymi deklaráciami bez systematickejšej snahy o kontinuálne presadzovanie takýchto princípov v praktickom živote spoločnosti.
Analýza poukazuje na existenciu priestoru pre lepšie adaptovanie etického kódexu na prostredie vodárenskej spoločnosti, ako aj priestor pre jasnejšie vymedzenie platnosti dokumentu smerom k manažmentu. Je tu i príležitosť pre ďalší rozvoj funkčnej infraštruktúry, pomocou ktorej by bolo možné rozvíjať etické prostredie a potrebnú kultúru vnímavosti. Spoločnosť doposiaľ neprijala vlastnú protikorupčnú politiku, odporúčaním je v prvej fáze zapracovať jej základy v podrobnejšej podobe do etického kódexu.
Hodnotenie vybraných politík KOMVaK
Aj pri spracovaní Protikorupčnej stratégie pre spoločnosť KOMVaK sme sa tak, ako v minulosti, inšpirovali aj praxou bežnou v poradenských spoločnostiach a pre lepší prehľad stavu procesov v jednotlivých politikách sme použili hodnotiaci systém na škále od A (najlepšia známka) po E (najhoršia).
Škála hodnotenia:
- A – V oblasti neboli identifikované závažnejšie nedostatky a nie sú potrebné žiadne podstatné zmeny.
- B – V oblasti boli identifikované nedostatky menej závažného charakteru predovšetkým z hľadiska transparentnosti a ich odstránenie by prispelo k väčšej otvorenosti a dôveryhodnosti inštitúcie.
- C – V oblasti boli identifikované nedostatky závažnejšieho charakteru, a to aj z hľadiska procesov, a je potrebná ich úprava.
- D – V oblasti boli identifikované závažné nedostatky s možnými rizikami pre korupčné, klientelistické a neetické správanie alebo neefektívne rozhodovanie, a je nevyhnutná úprava interných predpisov a procesov v inštitúcii.
- E – Prax v danej oblasti je absolútne nevyhovujúca z hľadiska predchádzania korupcie, klientelizmu, nekalých praktík či hospodárneho narábania s verejnými zdrojmi, a v niektorých prípadoch môže dochádzať aj k zásadným rozporom s platnou legislatívou. Riešenie stavu v danej oblasti by malo byť prioritou vedenia inštitúcie.
Výsledky hodnotenia jednotlivých oblastí v spoločnosti KOMVaK:
Podrobnosti si môžete prečítať v samotnej stratégii v linku nižšie.
Analýza vznikla v rámci projektu Spájanie rozdielov: Zdieľanie skúseností s cieľom zlepšiť hospodárenie a znížiť korupciu na úrovni samosprávy s podporou Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR ako národného kontaktného bodu Fondu pre bilaterálne vzťahy spolufinancovaného z Finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu 2014-2021.