Menu Zavrieť

HMLISTÝ PROGRAM VLÁDY PRI PRÁVNOM ŠTÁTE VYTVÁRA PRIESTOR NA JEHO ERÓZIU

Aj keď väčšinu téz v témach právneho štátu si vláda v programe stanovila iba hmlisto, už dnes je jasné, že viaceré sama neberie vážne a vo finále môžu viesť k oslabovaniu demokracie.  

Keď nová vláda v rýchlom režime, už šesť týždňov po voľbách zverejnila svoj program na najbližšie štyri roky, mnohí komentátori upozorňovali nielen na chýbajúce ambície, ale aj na všeobecný charakter dokumentu. Aj my v Transparency sme reagovali statusom s názvom PROGRAM VLÁDY V BOJI S KORUPCIOU: NEAMBICIÓZNY, VÁGNY A RIZIKOVÝ.  

Odvtedy uplynulo ďalších pár týždňov, vláda medzitým získala dôveru v parlamente a prvé kroky s dosahom na kvalitu právneho štátu už začala pripravovať a realizovať. Dokonca už pred získaním dôvery sporne vymenili časť Súdnej rady, spustili čistky v polícii, minister vnútra sa vyhrážal sudcovi pre ohýbanie práva a svojich ľudí začali dosádzať na jeden úrad za druhým.  

Expresné zmeny bez diskusie 

Útoky voči médiám, občianskej spoločnosti, aj predstaviteľom niektorých inštitúcií (Ficove obrazné vyhrážky škrtením šéfovi ÚRSO) nahradila intenzívna diskusia o zmene výšky trestov za ekonomickú a majetkovú kriminalitu a najmä plánovanom rušení Úradu špeciálnej prokuratúry. Pod tú, spolu so Špecializovaným trestným súdom, spadá najzávažnejšia kriminalita vrátane korupcie. Intenzita verejnej diskusie sa však neodvíjala od snahy predstaviť a diskutovať navrhované riešenia, ale od nutnosti spoliehať sa na rôzne alternatívne scenáre, uniknuté do médií.  

Vláda zámer zrušiť Špeciálnu prokuratúru napokon minulý týždeň expresne schválila bez predchádzajúceho zverejnenia detailov a odbornej diskusie. Návrh pred schválením nepoznala ani Generálna prokuratúra, na ktorú by veľká časť agendy mala prejsť.      

Ešte v septembri, pred voľbami, pritom aktuálny premiér Robert Fico tvrdil, že Špeciálnu prokuratúru rušiť nechce, požaduje iba personálne zmeny. Dnes už situáciu prezentujú odlišne a zmeny sú tak urgentné, že ich dokonca „treba“ prijať v skrátenom legislatívnom konaní a prokuratúru zrušiť už o mesiac. V rovnaký deň vláda schválila aj návrh zmeny ochrany oznamovateľov protispoločenskej činnosti, ktorá má rovnako v skrátenom konaní vyňať spod možnej ochrany policajtov.   

Účelové zmeny nás v Transparency spolu s kolegami z Nadácie zastavme korupciu, Via Iuris a INEKO viedli k spusteniu petície Ochráňme právny štát, ktorú za prvé dni podpísalo už takmer 30-tisíc ľudí. S kritikou expresného a netransparentného postupu sa obratom ozvala aj Európska komisia, prezidentka Zuzana Čaputová avizovala uplatnenie veta a opozícia organizuje aj prvé protesty v uliciach.    

Hmlistý program predstavujú riziko  

Na takomto prístupe vlády nič nezmenili ani sľuby z programového vyhlásenia, kde sa o verejných konzultáciách a transparentnosti pri kľúčových rozhodnutiach a zmenách legislatívy hovorí hneď v niekoľkých pasážach. Táto skúsenosť ešte posilňuje obavy, že vágne zámery môžu napokon v praxi znamenať v podstate čokoľvek.  

Aj keď sa v oblasti právneho štátu a boja proti korupcii nachádzajú v programe aj nepochybne zmysluplne znejúce zmienky napríklad o regulácii lobingu, predchádzaní konfliktom záujmov, potrebe etických pravidiel pre štátnych funkcionárov či o ochrane proti falošným správam a hybridným hrozbám, čo konkrétne sa za nimi skrýva, zostáva veľká neznáma.  

V Transparency sme sa rozhodli zosumarizovať niektoré tézy z programového vyhlásenia s dopadom na právny štát a upozorniť aj na možné rozpory a riziká realizácie. Tá môže, vzhľadom na vágnosť téz, pri viacerých priniesť progres, ale aj výrazný krok do minulosti. Za taký jednoznačne už teraz považujeme plánované rušenie Špeciálnej prokuratúry či prípadné obmedzovanie Špecializovaného súdu.   

Ďalším vysoko rizikovým príkladom sú avizované zmeny pri verejnom obstarávaní. Azda nikto nebude namietať proti snahe o zrýchlenie verejných nákupov. Avšak proti nesystematickému vyňatiu miliónov, či miliárd spod verejnej kontroly, s akým sme mali čiastočne skúsenosti už aj počas minulých vlád, už namietať treba. 

Rovnako zmysluplne môže znieť snaha o „korekcie v oblasti trestnej politiky“, či rekodifikáciu trestného práva zodpovedajúcu európskym štandardom. Pokiaľ ale výsledkom bude iba riadne neodôvodnené znižovanie trestných sadzieb, najmä za kriminalitu, pre ktorú sú momentálne stíhaní aj početní ľudia z okolia vládnej koalície, právny štát to opäť iba oslabí.  

Nemenej zaujímavé bude sledovať aj to, ako sa vláda popasuje s nedotiahnutými evergreenmi, ako sú slabé majetkové priznania či spomínaný lobing.  

„Naši ľudia“ sa vracajú 

Tabuľka, samozrejme, ani zďaleka neobsahuje všetky témy a riziká, ktoré môžu kvalitu „vlády práva“ ovplyvniť. Medzi takéto oblasti patria napríklad otvorené a odborné výberové konania predstaviteľov kľúčových kontrolných a regulačných inštitúcií. Proti tomuto princípu nejde len aktuálne plošné vymieňanie manažérov všade tam, kde to ide, ale aj expresná úprava kompetenčného zákona tak, aby vláda mohla ľahšie vymeniť vedúcich funkcionárov kontrolných orgánov ako Úrad na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo Štatistický úrad. 

Ak na čele inštitúcií, ktorých úlohou je čiastočne plniť aj úlohu „bŕzd a protiváh“, budú stáť namiesto odborne a morálne podkutých ľudí predovšetkým politickí trafikanti, pre právny štát to bude spiatočka. A to aj napriek množstve výhrad, ktoré sme v tejto oblasti adresovali predošlým kabinetom.  

Pre ambície posilniť nezávislé demokratické inštitúcie, ktoré sú zjavne v rozpore s optikou novej vlády, sa, žiaľ, miesto v programovom vyhlásení nenašlo. Červenú vlajku tu tak možno zapichnúť už dnes. Ako sa vyfarbia ďalšie sľuby vlády v oblasti právneho štátu, ukáže aj aktualizovaný pohľad na tabuľku nižšie v priebehu nasledujúcich štyroch rokov.  

Ján Ivančík, Michal Piško 

Plány vlády pre právny štát a ich možné riziká 

Tézy z programu vlády 

Potenciálna rizikovosť   

Verejné konzultácie pred kľúčovými rozhodnutiami  Prvé kroky vlády pri témach ako rušenie ÚŠP, ochrana oznamovateľov či 2% z daní naznačujú, že tieto sľuby nemožno brať vážne
Korekcie v oblasti justície, trestnej politiky, väzenstva a právneho štátu  Riziko účelových úprav v prospech obvinených a obžalovaných blízkych koalícii
Zjednodušenie procesov verejného obstarávania  Riziko zvyšovania limitov s vylúčením veľkého objemu tendrov spod verejnej kontroly
Zastavenie polarizácie spoločnosti  Agresívna rétorika vlády voči nezávislým médiám či občianskej spoločnosti sa nemení ani po voľbách
Obnova dôvery občanov v demokratické inštitúcie  Slovné útoky na predstaviteľov inštitúcií ako je ÚRSO, súdov či Úradu na ochranu oznamovateľov naznačujú praktický rozpor s úmyslom
Systémové zmeny v oblasti súdnictva a prokuratúry s cieľom zabezpečenia funkčnosti inštitúcií bez ohľadu na personálne obsadenie  Riziko oslabenia schopnosti inštitúcií účinne zasahovať proti závažnej kriminalite a korupcii
Rekodifikácia trestného práva zodpovedajúca európskym štandardom  Riziko účelových zmien na príklade krajín s odlišnou politickou kultúrou a skúsenosťou s kriminalitou
Restoratívna justícia a nárast alternatívnych trestov  Riziko nárastu beztrestnosti alebo podmienečných trestov aj v závažnejších prípadoch
Zlepšenie informovania verejnosti o trestnom konaní s akcentom na zachovanie prezumpcie neviny a ľudských práv a slobôd  Riziko obmedzenia mediálneho informovania o závažných kauzách aj s účasťou exponovaných osôb
Skvalitnenie inštitucionálneho rámca trestných politík  Riziko účelových zmien inštitúcií ako ÚŠP a ŠTS
Valorizácia kvantitatívnych hraníc škody v trestnom konaní  Riziko nízkych trestov pri závažnejších formách trestnej činnosti
Prehodnotenie fungovania Úradu pre správu zaisteného majetku a inštitútu zaistenia majetku  Jednoduchšie skrývanie majetku páchateľmi trestnej činnosti, vrátane nelegálne nadobudnutých statkov
Prehodnotenie úpravy disciplinárnej zodpovednosti v pôsobnosti Najvyššieho správneho súdu  Hrozba návratu bezzubého postihovania prehreškov sudcov, prokurátorov, notárov a exekútorov
Zrušenie alebo zmena trestného činu ohýbania práva  Už teraz ide o rizikový inštitút, jeho zmena môže viesť aj k účelovým zneužívaniam
Zefektívnenie probačnej a mediačnej služby  Zmysluplný zámer, no s rizikom nedostatku zdrojov na posilnenie kapacít
Znižovanie počtu nepodmienečne odsúdených páchateľov  Riziko nárastu beztrestnosti alebo podmienečných trestov aj v závažnejších prípadoch
Transparentné väzenstvo  Zmysluplný zámer, bez náznaku jasne merateľných cieľov
Revízia prijatej reformy súdnej mapy  Neefektívnosť pri zmenách len nedávno prijatej reformy, s rizikom účelových zásahov
Zefektívnenie činnosti súdov  Riziko znižovania odolnosti súdnictva voči zásahom politikov a iných osôb, napr. pod zámienkou zrýchlenia konania
Zvýšenie participácie verejnosti na tvorbe legislatívy  Prvé kroky vlády pri témach ako rušenie ÚŠP, ochrana oznamovateľov či 2% z daní ukazujú, že môže ísť o plané sľuby
Sprístupnenie systému slov-lex pre samosprávy  Zmysluplný zámer, s rizikom zníženia prehľadnosti a štandardov o samosprávnej legislatíve pre občana
Regulácia lobingu  Nejasné prevedenie s rizikom pro forma regulácie zvyšujúcej byrokratickú záťaž bez dostatočnej pridanej hodnoty
Jednotné pravidlá pre majetkové priznania  Riziko preberania nižších štandardov pre celú verejnú sféru
Odstránenie problémov pri aplikácií zákona o ochrane verejného záujmu  Riziko znižovania súčasných štandardov, prípadne úprav pro forma
Etický kódex pre vrcholových štátnych funkcionárov  Zmysluplný zámer, s rizikom zvýšenia byrokratickej záťaže bez dostatočnej pridanej hodnoty
Protikorupčné pravidlá na úrovni územnej samosprávy  Riziko prenosu ďalších povinností na samosprávy bez adekvátneho krytia
Reorganizácia verejnej správy s cieľom zvýšiť jej efektivitu a transparentnosť  Vláda ihneď po nástupe bez diskusie a analýz dopadov zmenila kompetenčný zákon, spustila rušenie ÚŠP, plánuje rozdelenie RTVS a oklieštenie ďalších úradov ako ÚVO či Úradu na ochranu oznamovateľov.
Zlepšenie zberu a využitia dát vo verejnej sfére  Zmysluplný zámer, s rizikom zvýšenia byrokratickej záťaže bez dostatočnej pridanej hodnoty
Správa Stav demokracie na Slovensku, vrátane prieskumov  Úloha, ktorá už z definície nemá prináležať vládnej moci, riziko zneužitia na propagandistické účely
Zmena financovania politických strán, aby sa verejné prostriedky využívali na ich chod  Nejasný zámer, s rizikom účelových zmien v neprospech politických oponentov
Audit policajnej inšpekcie a iných foriem kontroly práce bezpečnostných zložiek  Už prvé kroky ministra vnútra ukázali sporné zásahy voči vedeniu a predstaviteľom polície zapojených do vyšetrovaní závažných káuz
Úprava okruhu pôsobnosti NAKA, aby mohla byť nasadzovaná na prípady mimo okruhu najzávažnejšej kriminality  Riziko oklieštenia právomocí špecializovanej zložky polície s dopadom na jej akcieschopnosť pri vyšetrovaní najzávažnejšej kriminality
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády na roky 2023 – 2027, TIS