Aj keď väčšinu téz v témach právneho štátu si vláda v programe stanovila iba hmlisto, už dnes je jasné, že viaceré sama neberie vážne a vo finále môžu viesť k oslabovaniu demokracie.
Keď nová vláda v rýchlom režime, už šesť týždňov po voľbách zverejnila svoj program na najbližšie štyri roky, mnohí komentátori upozorňovali nielen na chýbajúce ambície, ale aj na všeobecný charakter dokumentu. Aj my v Transparency sme reagovali statusom s názvom PROGRAM VLÁDY V BOJI S KORUPCIOU: NEAMBICIÓZNY, VÁGNY A RIZIKOVÝ.
Odvtedy uplynulo ďalších pár týždňov, vláda medzitým získala dôveru v parlamente a prvé kroky s dosahom na kvalitu právneho štátu už začala pripravovať a realizovať. Dokonca už pred získaním dôvery sporne vymenili časť Súdnej rady, spustili čistky v polícii, minister vnútra sa vyhrážal sudcovi pre ohýbanie práva a svojich ľudí začali dosádzať na jeden úrad za druhým.
Expresné zmeny bez diskusie
Útoky voči médiám, občianskej spoločnosti, aj predstaviteľom niektorých inštitúcií (Ficove obrazné vyhrážky škrtením šéfovi ÚRSO) nahradila intenzívna diskusia o zmene výšky trestov za ekonomickú a majetkovú kriminalitu a najmä plánovanom rušení Úradu špeciálnej prokuratúry. Pod tú, spolu so Špecializovaným trestným súdom, spadá najzávažnejšia kriminalita vrátane korupcie. Intenzita verejnej diskusie sa však neodvíjala od snahy predstaviť a diskutovať navrhované riešenia, ale od nutnosti spoliehať sa na rôzne alternatívne scenáre, uniknuté do médií.
Vláda zámer zrušiť Špeciálnu prokuratúru napokon minulý týždeň expresne schválila bez predchádzajúceho zverejnenia detailov a odbornej diskusie. Návrh pred schválením nepoznala ani Generálna prokuratúra, na ktorú by veľká časť agendy mala prejsť.
Ešte v septembri, pred voľbami, pritom aktuálny premiér Robert Fico tvrdil, že Špeciálnu prokuratúru rušiť nechce, požaduje iba personálne zmeny. Dnes už situáciu prezentujú odlišne a zmeny sú tak urgentné, že ich dokonca „treba“ prijať v skrátenom legislatívnom konaní a prokuratúru zrušiť už o mesiac. V rovnaký deň vláda schválila aj návrh zmeny ochrany oznamovateľov protispoločenskej činnosti, ktorá má rovnako v skrátenom konaní vyňať spod možnej ochrany policajtov.
Účelové zmeny nás v Transparency spolu s kolegami z Nadácie zastavme korupciu, Via Iuris a INEKO viedli k spusteniu petície Ochráňme právny štát, ktorú za prvé dni podpísalo už takmer 30-tisíc ľudí. S kritikou expresného a netransparentného postupu sa obratom ozvala aj Európska komisia, prezidentka Zuzana Čaputová avizovala uplatnenie veta a opozícia organizuje aj prvé protesty v uliciach.
Hmlistý program predstavujú riziko
Na takomto prístupe vlády nič nezmenili ani sľuby z programového vyhlásenia, kde sa o verejných konzultáciách a transparentnosti pri kľúčových rozhodnutiach a zmenách legislatívy hovorí hneď v niekoľkých pasážach. Táto skúsenosť ešte posilňuje obavy, že vágne zámery môžu napokon v praxi znamenať v podstate čokoľvek.
Aj keď sa v oblasti právneho štátu a boja proti korupcii nachádzajú v programe aj nepochybne zmysluplne znejúce zmienky napríklad o regulácii lobingu, predchádzaní konfliktom záujmov, potrebe etických pravidiel pre štátnych funkcionárov či o ochrane proti falošným správam a hybridným hrozbám, čo konkrétne sa za nimi skrýva, zostáva veľká neznáma.
V Transparency sme sa rozhodli zosumarizovať niektoré tézy z programového vyhlásenia s dopadom na právny štát a upozorniť aj na možné rozpory a riziká realizácie. Tá môže, vzhľadom na vágnosť téz, pri viacerých priniesť progres, ale aj výrazný krok do minulosti. Za taký jednoznačne už teraz považujeme plánované rušenie Špeciálnej prokuratúry či prípadné obmedzovanie Špecializovaného súdu.
Ďalším vysoko rizikovým príkladom sú avizované zmeny pri verejnom obstarávaní. Azda nikto nebude namietať proti snahe o zrýchlenie verejných nákupov. Avšak proti nesystematickému vyňatiu miliónov, či miliárd spod verejnej kontroly, s akým sme mali čiastočne skúsenosti už aj počas minulých vlád, už namietať treba.
Rovnako zmysluplne môže znieť snaha o „korekcie v oblasti trestnej politiky“, či rekodifikáciu trestného práva zodpovedajúcu európskym štandardom. Pokiaľ ale výsledkom bude iba riadne neodôvodnené znižovanie trestných sadzieb, najmä za kriminalitu, pre ktorú sú momentálne stíhaní aj početní ľudia z okolia vládnej koalície, právny štát to opäť iba oslabí.
Nemenej zaujímavé bude sledovať aj to, ako sa vláda popasuje s nedotiahnutými evergreenmi, ako sú slabé majetkové priznania či spomínaný lobing.
„Naši ľudia“ sa vracajú
Tabuľka, samozrejme, ani zďaleka neobsahuje všetky témy a riziká, ktoré môžu kvalitu „vlády práva“ ovplyvniť. Medzi takéto oblasti patria napríklad otvorené a odborné výberové konania predstaviteľov kľúčových kontrolných a regulačných inštitúcií. Proti tomuto princípu nejde len aktuálne plošné vymieňanie manažérov všade tam, kde to ide, ale aj expresná úprava kompetenčného zákona tak, aby vláda mohla ľahšie vymeniť vedúcich funkcionárov kontrolných orgánov ako Úrad na dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo Štatistický úrad.
Ak na čele inštitúcií, ktorých úlohou je čiastočne plniť aj úlohu „bŕzd a protiváh“, budú stáť namiesto odborne a morálne podkutých ľudí predovšetkým politickí trafikanti, pre právny štát to bude spiatočka. A to aj napriek množstve výhrad, ktoré sme v tejto oblasti adresovali predošlým kabinetom.
Pre ambície posilniť nezávislé demokratické inštitúcie, ktoré sú zjavne v rozpore s optikou novej vlády, sa, žiaľ, miesto v programovom vyhlásení nenašlo. Červenú vlajku tu tak možno zapichnúť už dnes. Ako sa vyfarbia ďalšie sľuby vlády v oblasti právneho štátu, ukáže aj aktualizovaný pohľad na tabuľku nižšie v priebehu nasledujúcich štyroch rokov.
Ján Ivančík, Michal Piško
Plány vlády pre právny štát a ich možné riziká
Tézy z programu vlády |
Potenciálna rizikovosť |
Verejné konzultácie pred kľúčovými rozhodnutiami | Prvé kroky vlády pri témach ako rušenie ÚŠP, ochrana oznamovateľov či 2% z daní naznačujú, že tieto sľuby nemožno brať vážne | |
Korekcie v oblasti justície, trestnej politiky, väzenstva a právneho štátu | Riziko účelových úprav v prospech obvinených a obžalovaných blízkych koalícii | |
Zjednodušenie procesov verejného obstarávania | Riziko zvyšovania limitov s vylúčením veľkého objemu tendrov spod verejnej kontroly | |
Zastavenie polarizácie spoločnosti | Agresívna rétorika vlády voči nezávislým médiám či občianskej spoločnosti sa nemení ani po voľbách | |
Obnova dôvery občanov v demokratické inštitúcie | Slovné útoky na predstaviteľov inštitúcií ako je ÚRSO, súdov či Úradu na ochranu oznamovateľov naznačujú praktický rozpor s úmyslom | |
Systémové zmeny v oblasti súdnictva a prokuratúry s cieľom zabezpečenia funkčnosti inštitúcií bez ohľadu na personálne obsadenie | Riziko oslabenia schopnosti inštitúcií účinne zasahovať proti závažnej kriminalite a korupcii | |
Rekodifikácia trestného práva zodpovedajúca európskym štandardom | Riziko účelových zmien na príklade krajín s odlišnou politickou kultúrou a skúsenosťou s kriminalitou | |
Restoratívna justícia a nárast alternatívnych trestov | Riziko nárastu beztrestnosti alebo podmienečných trestov aj v závažnejších prípadoch | |
Zlepšenie informovania verejnosti o trestnom konaní s akcentom na zachovanie prezumpcie neviny a ľudských práv a slobôd | Riziko obmedzenia mediálneho informovania o závažných kauzách aj s účasťou exponovaných osôb | |
Skvalitnenie inštitucionálneho rámca trestných politík | Riziko účelových zmien inštitúcií ako ÚŠP a ŠTS | |
Valorizácia kvantitatívnych hraníc škody v trestnom konaní | Riziko nízkych trestov pri závažnejších formách trestnej činnosti | |
Prehodnotenie fungovania Úradu pre správu zaisteného majetku a inštitútu zaistenia majetku | Jednoduchšie skrývanie majetku páchateľmi trestnej činnosti, vrátane nelegálne nadobudnutých statkov | |
Prehodnotenie úpravy disciplinárnej zodpovednosti v pôsobnosti Najvyššieho správneho súdu | Hrozba návratu bezzubého postihovania prehreškov sudcov, prokurátorov, notárov a exekútorov | |
Zrušenie alebo zmena trestného činu ohýbania práva | Už teraz ide o rizikový inštitút, jeho zmena môže viesť aj k účelovým zneužívaniam | |
Zefektívnenie probačnej a mediačnej služby | Zmysluplný zámer, no s rizikom nedostatku zdrojov na posilnenie kapacít | |
Znižovanie počtu nepodmienečne odsúdených páchateľov | Riziko nárastu beztrestnosti alebo podmienečných trestov aj v závažnejších prípadoch | |
Transparentné väzenstvo | Zmysluplný zámer, bez náznaku jasne merateľných cieľov | |
Revízia prijatej reformy súdnej mapy | Neefektívnosť pri zmenách len nedávno prijatej reformy, s rizikom účelových zásahov | |
Zefektívnenie činnosti súdov | Riziko znižovania odolnosti súdnictva voči zásahom politikov a iných osôb, napr. pod zámienkou zrýchlenia konania | |
Zvýšenie participácie verejnosti na tvorbe legislatívy | Prvé kroky vlády pri témach ako rušenie ÚŠP, ochrana oznamovateľov či 2% z daní ukazujú, že môže ísť o plané sľuby | |
Sprístupnenie systému slov-lex pre samosprávy | Zmysluplný zámer, s rizikom zníženia prehľadnosti a štandardov o samosprávnej legislatíve pre občana | |
Regulácia lobingu | Nejasné prevedenie s rizikom pro forma regulácie zvyšujúcej byrokratickú záťaž bez dostatočnej pridanej hodnoty | |
Jednotné pravidlá pre majetkové priznania | Riziko preberania nižších štandardov pre celú verejnú sféru | |
Odstránenie problémov pri aplikácií zákona o ochrane verejného záujmu | Riziko znižovania súčasných štandardov, prípadne úprav pro forma | |
Etický kódex pre vrcholových štátnych funkcionárov | Zmysluplný zámer, s rizikom zvýšenia byrokratickej záťaže bez dostatočnej pridanej hodnoty | |
Protikorupčné pravidlá na úrovni územnej samosprávy | Riziko prenosu ďalších povinností na samosprávy bez adekvátneho krytia | |
Reorganizácia verejnej správy s cieľom zvýšiť jej efektivitu a transparentnosť | Vláda ihneď po nástupe bez diskusie a analýz dopadov zmenila kompetenčný zákon, spustila rušenie ÚŠP, plánuje rozdelenie RTVS a oklieštenie ďalších úradov ako ÚVO či Úradu na ochranu oznamovateľov. | |
Zlepšenie zberu a využitia dát vo verejnej sfére | Zmysluplný zámer, s rizikom zvýšenia byrokratickej záťaže bez dostatočnej pridanej hodnoty | |
Správa Stav demokracie na Slovensku, vrátane prieskumov | Úloha, ktorá už z definície nemá prináležať vládnej moci, riziko zneužitia na propagandistické účely | |
Zmena financovania politických strán, aby sa verejné prostriedky využívali na ich chod | Nejasný zámer, s rizikom účelových zmien v neprospech politických oponentov | |
Audit policajnej inšpekcie a iných foriem kontroly práce bezpečnostných zložiek | Už prvé kroky ministra vnútra ukázali sporné zásahy voči vedeniu a predstaviteľom polície zapojených do vyšetrovaní závažných káuz | |
Úprava okruhu pôsobnosti NAKA, aby mohla byť nasadzovaná na prípady mimo okruhu najzávažnejšej kriminality | Riziko oklieštenia právomocí špecializovanej zložky polície s dopadom na jej akcieschopnosť pri vyšetrovaní najzávažnejšej kriminality | |
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády na roky 2023 – 2027, TIS |