1. Analýzy
Budeme analyzovať prípady verejného obstarávania (sledovanie cien za vybrané položky obstarávania, analýzy ich kontraktov), personálnu politiku (horúce linky „whistleblowing-u“, meranie politického vplyvu), politiku grantov (zbieranie a analýza transparentnosti udeľovania grantov) a dodržiavanie povinnosti zverejňovania zmlúv. Jedna zo štúdií sa bude venovať citlivej téme bonusov pre manažérov a ich regulácii, vychádzajúc z praxe najlepších krajín v tomto ohľade. Celkovo bude napísaných 8 samostatných štúdií (zvyšné témy budú vybraté na základe počiatočného prieskumu medzi analytikmi). Všetky štúdie budú zahŕňať odporúčania na zmenu, či už v zákonoch alebo v praxi. Štúdie budú spolu s hodnotením transparentnosti štátnych a mestských podnikov publikované ako podklad pre tvorcov politík, štátne podniky a verejnosť ako takú.
Výstupy:
Od novembra 2013 do novembra 2015 sme na blogu Transparency International Slovensko i v celoštátnych médiách zverejnili k fungovaniu štátnych, mestských a župných firiem viacero analýz. Publikovali sme aj niekoľko komentárov a vyjadrovali sa k problematike v článkoch celoslovenských i lokálnych médií.
- V prvej analýze Financovanie športových klubov – veľká hra na schovávačku sme sa pozreli na spôsob financovania a kontroly mestských športových klubov.
- Druhou analýzou Anonym zo štátnej firmy: rozhodli sme sa nezverejniť sme sa zamerali na overenie dodržiavania Zákona o slobodnom prístupe k informáciám v štátnych firmách.
- Tretia štúdia Teplárenské firmy zverejňujú zmluvy ľahkovážne bola venovaná kvalite zverejňovania zmlúv tridsiatkou najväčších štátnych a mestských firiem. Zostavili sme aj ich rebríček.
- Tridsiatku veľkých štátnych firiem sme si zvolili ako vzorku aj pri analýze spôsobu, akým si tieto spoločnosti vyberajú právnych poradcov. S výsledkom sa môžete oboznámiť tu: Ako právnici prichádzajú o ilúzie (o férových štátnych tendroch)
- Experti TIS sa v ďalšom porovnaní zamerali aj na to, koľko štátne spoločnosti externým právnikom za služby platia. S výsledkom sa môžete oboznámiť tu: Právne služby za státisíce? To je také „slovenské“
- V ďalšej štúdii Príjmy štátnych manažérov štát pred občanmi tají sme sa od manažérov štátnych firiem pokúsili získať informácie o ich odmenách a porovnať ich s hospodárskymi ukazovateľmi spoločností.
- Pri skúmaní spôsobu grantových schém štátnych firiem sa nám podarilo poukázať aj na pochybnú dotáciu spoločnosti Transpetrol, ktorá skryte podporila jedného zo slovenských veľkopodnikateľov Zoroslava Kollára. Viac sa dočítate tu: Prečo Transpetrol štedro obdarúva veľkopodnikateľa Zoroslava Kollára?
- Rok po voľbách do Vyšších územných celkov sa TIS pokúsila zhodnotiť aj pôsobenie nového Banskobystrického župana extrémistu Mariana Kotlebu. V rámci hodnotenia sme sa zamerali aj na fungovanie jednej z najväčších župných firiem na Slovensku Banskobystrickej regionálnej správy ciest. Analýzu nájdete tu: Rok župana Kotlebu alebo ako sa darí ĽSNS
- Kam chodia štátni manažéri na služobné cesty a aké majú telefónne účty? Väčšina našich štátnych firiem si nemyslí, že občania majú právo do ich výdavkov vidieť. Prečítajte si v blogu Štátni manažéri sú väčší páni ako politici
- Kto v skutočnosti vlastní najznámejší slovenský hokejový klub a prečo by nás to malo zaujímať? Spýtajte sa manažérov štátnych firiem, ktorí Slovanu prispievajú z verejných zdrojov nemalé peniaze. Viac si môžete prečítať tu: My sme SLOVAN a my sme na CYPRE doma!!!
- Transpetrol nie je jedinou štátnou firmou, ktorej peniaze skryto pretekajú do súkromného archeologického inštitútu jedného z najbohatších Slovákov Zoroslava Kollára. Cez nečinnú neziskovú organizáciu získal štedrý dar aj od štátneho Tiposu. Celý článok nájdete tu: Prečo štátne firmy dotujú zábavku jedného z najbohatších Slovákov?
- Výberové konania šéfov mestských firiem v Bratislave sprevádzali viaceré pochybnosti. Ako proces zhodnotila Transparency International Slovensko, ktorej experti sedeli ako pozorovatelia vo výberovej komisii? Celý článok nájdete tu: Kto vyhral v Bratislave súťaž krásy?
- Keď sa na verejné firmy obráti s infožiadosťou bežný občan, výsledok bude úplne iný, ako pri žiadosti známej mimovládnej organizácie či novinárov. Pozreli sme sa na to, ako verejné firmy (ne)dodržiavajú infozákon a aké sú možné riešenia. Celý článok publikovaný v Denníku N nájdete tu: Miliardy vo verejných firmách zostávajú bezprizorné.
- Pre jednu vládu je manažér štátnej firmy hodný 80-tisícovej odmeny za výborné výsledky, pre druhú kandidát na okamžité odvolanie. Analýza TIS Ficovu vládu prečkal len jeden z piatich štátnych manažérov ukázala, že politické strany berú posty v štátnych firmách stále najmä ako korisť pre svojich blízkych a vyše polovicu manažérov v týchto spoločnostiach obmenia už do polroka po voľbách.
2. Verejná kontrola (portál na sledovanie štátnych a mestských podnikov)
Vytvoríme pravidelne aktualizovanú webovú stránku s informáciami o vyhlásení nových tendrov, s kľúčovými finančnými informáciami (dlhy a zisky/straty) na štvrťročnej báze, o predaji nehnuteľností, kľúčových personálnych zmenách (vrátane životopisov a platov) a udeľovaní grantov, aby bola verejná kontrola štátnych podnikov jednoduchšia a porovnateľnejšia. Dáta budú z časti zhromažďované a priamo získavané z oficiálnych registrov, a z časti zbierané a vizuálne upravované ručne.
Návštevníci (napr. novinári, aktivisti) sa budú môcť prihlásiť na automatický odber upozornení o vybraných spoločnostiach a indikátoroch. Stránka bude takisto neustále zvýrazňovať, nakoľko sú podniky otvorené a aké majú medzery, vychádzajúc z rebríčka transparentnosti z roku 2012 – http://firmy.transparency.sk. Tento nástroj pomôže zvýšiť tlak na manažment štátnych podnikov, aby obmedzili možnosti zneužitia moci.
Výstupy:
V decembri 2013 sme spustili pilotnú verziu portálu http://firmy.transparency.sk venovanému štátnym, mestským a župným firmám. Na portáli postupne pribúda zoznam spoločností s verejným vlastníctvom, informácie o nich i nové funkcionality. Politici, novinári, občianski aktivisti, či úradníci si tak môžu na jednom mieste vyhľadať a porovnať údaje o hospodárení verejných firiem, o ich manažmente, alebo preskúmať verejné obstarávania a zmluvy týchto spoločností. V máji 2015 pribudli na portáli podrobné informácie o 81 významných verejných spoločnostiach, ako aj hodnotenie transparentnosti jednotlivých firiem s verejným podielom.
3. Rebríček transparentnosti verejných firiem
Na objektívne zhodnotenie vývoja vytvoríme po uplynutí troch rokov od jeho prvého kola novú verziu Rebríčka transparentnosti štátnych firiem (http://firmy.transparency.sk). Budeme sa snažiť o rozšírenie rebríčka aspoň na 80 firiem, oproti 45 z roku 2012. Výsledky rebríčka budú prezentované na podujatí s účasťou zástupcov štátnych firiem, politikov a verejnosti, pričom víťazovi bude udelená cena.
Po zverejnení rebríčka zorganizujeme 5 seminárov pre zástupcov štátnych firiem, aby sme s nimi prediskutovali výsledky a motivovali ich zlepšiť sa, ako aj poskytnúť im rady. Ďalšie 3 semináre budú zamerané na miestnych aktivistov, s cieľom pomôcť im sledovať firmy vlastnené ich mestami pomocou know-how nadobudnutého TIS. Rebríček poskytne vecné dôkazy pre verejnú diskusiu a zároveň bude motivovať riadenie štátnych podnikov spraviť pokrok z hľadiska transparentnosti.
Výstupy:
Rebríček transparentnosti 81 významných štátnych, mestských a župných firiem a ich porovnanie so súkromnými i štátnymi zahraničnými spoločnosťami predstavila TIS začiatkom mája 2015. Základné informácie o našich zisteniach nájdete v tlačovej správe a prezentácii. Podrobné informácie o zisteniach sme spracovali do publikácie Slovenské verejné firmy zostávajú netransparentné, ktorá má aj anglickú verziu.
Na základe výsledkov rebríčku sme zorganizovali aj viacero seminárov pre miestnych aktivistov i predstaviteľov verejných firiem. Manažérom viacerých spoločností sme poskytli aj osobné konzultácie k odporúčaniam na výšenie transparentnosti.
Pre aktívnych občanov sme pripravili aj analýzu, ako kontrolovať štátne či mestské firmy, v ktorých nemá verejný sektor stopercentný majetkový podiel, alebo ide o takzvané vnučky, ktoré založili štátne či mestské firmy.
4. Protikorupčný audit
Pilotom projektu bude podrobný protikorupčný audit v jednej zo štátnych firiem so záujmom o dôkladnejšie zmeny, ktorý bude odrážať audity, ktoré vykonávame v mestách (5 miest za posledné štyri roky). Experti budú analyzovať firemné interné pravidlá, ako aj prax, v spolupráci s manažérmi štátnych firiem. Audit bude trvať pol roka a jeho výsledok bude zverejnený. Audit slúži ako nástroj pre manažérov na zavedenie protikorupčných opatrení. Bude navrhnutý pre tých, ktorí majú záujem o hlbšie zmeny, no nemajú kapacitu ich zaviesť. Na základe metodiky auditu takisto zverejníme samohodnotiaci nástroj na webovom portáli, ktorý umožní manažérom štátnych firiem, zamestnancom NKÚ, ako aj aktivistom zhodnotiť ktorúkoľvek štátnu firmu a porovnať ju s tými, ktoré už boli ohodnotené.
Výstupy:
Od septembra 2014 vykonávali experti TIS audit transparentnosti v jednej z najväčších štátnych spoločností v Slovenskej pošte, a.s. Koncom roku 2014 sme zástupcom pošty predložili prvú správu z auditu transparentnosti ôsmich politík v spoločnosti, začiatkom marca sme im odovzdali aj dokument s desiatkami odporúčaní, ktoré môžu zvýšiť transparentnosť v tejto spoločnosti a slúžiť ako inšpirácia aj pre ďalšie firmy s verejným vlastníctvom. Slovenská pošta sa zaviazala do konca roku 2015 zaviesť väčšinu opatrení do praxe, začiatkom roka 2016 prinesieme vyhodnotenie jej úsilia.
5. Manuál o výberových konaniach v mestských firmách
V lete 2015 pozval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal zástupcov TIS ako pozorovateľov do výberovej komisie na obsadenie top pozícií v štyroch významných mestských obchodných spoločnostiach. Výberové konanie sprevádzalo množstvo pochybností, experti TIS však aj vďaka tejto cennej skúsenosti dokázali vypracovať manuál, ako by transparentné výberové konania na riaditeľov mestských firiem mali prebiehať.
Výstupy:
- Na požiadanie primátora Bratislavy experti Transparency International vypracovali zoznam odporúčaní, ako by mal vyzerať proces výberu odborníkov do funkcií vo výkonných orgánoch v mestom vlastnených podnikoch: Transparency navrhla Bratislave systém ako obsadzovať manažérov mestských firiem
- Porovnali sme, do akej miery si naše návrhy na priebeh výberových konaní Mestské zastupiteľstvo v Bratislave osvojilo: Ako budú obsadzované mestské firmy v Bratislave?
- Experti TIS pripravili návrh konkrétnych kritérií, podľa ktorých by sa kandidáti na šéfov štyroch bratislavských mestských podnikov mohli posudzovať: Môžu viesť bratislavské mestské firmy ctihodní manažéri? Navrhli sme, ako ich vybrať
- Zhodnotili sme celý proces výberových konaní v Bratislave: Výber šéfov mestských podnikov mal dôležité pozitíva, ale aj vážne nedostatky
- Na základe cenných skúsenosti z výberových konaní v Bratislave sme vypracovali komplexný manuál, ako by transparentné výberové konania na riaditeľov mestských firiem mali prebiehať: Ako uskutočniť výberové konanie v samospráve?