Prečo protikorupčná stratégia?
Ako to prebieha?
Kde sa protikorupčná stratégia doteraz realizovala?
Aký zmysel má protikorupčná stratégia?
Zavedenie protikorupčných opatrení zameraných na zvýšenie transparentnosti a obmedzenie priestoru pre korupciu má pre samosprávu alebo inú verejnú inštitúciu pozitívne politické ako aj ekonomické dopady.
Politické dopady zavedenia protikorupčných opatrení spočívajú najmä v budovaní dôvery medzi predstaviteľmi mesta alebo inštitúcie a obyvateľmi. Dôvera sa buduje napríklad ujasnením a sprehľadnením postupov a výsledkov rozhodovania mesta (inštitúcie). Prakticky to znamená napríklad vyvrátenie fám o „kšeftoch“ primátora a poslancov, odstránenie zbytočného napätia pri investičnej výstavbe a pod..
Zavedenie niektorých opatrení predstavuje výraznú úsporu verejných financií. Týka sa to najmä ekonomických oblastí ako je nakladanie s majetkom a verejné obstarávanie. V čase nedostatočných príjmov obcí a miest i verejných inštitúcií, ako aj v dôsledku negatívnych dopadov ekonomických faktorov ako inflácia, možno preto navrhnutie a prijatie protikorupčných opatrení vnímať aj ako významné protikrízové opatrenie.
Ako to prebieha?
Projekt vypracovania protikorupčnej stratégie pozostáva z troch fáz. Použijúc medicínsku terminológiu jednotlivé fázy projektu možno označiť ako stanovenie diagnózy (rozsahu priestoru pre korupciu), naordinovanie liekov (protikorupčných opatrní) a pomoc pri samotnej liečbe (zavádzaní protikorupčných opatrení).
Prvá fáza, diagnostikovanie existujúceho stavu spočíva v audite kľúčových politík mesta z hľadiska priestoru pre korupčné praktiky. Jednotlivé kroky v rámci tejto fázy spočívajú v:
– stretnutiach s predstaviteľmi a zamestnancami mesta s cieľom identifikovať citlivé oblasti z hľadiska priestoru pre korupciu
– analýze dokumentov mesta (VZN, smernice a i.), procesov rozhodovania a výkonu jednotlivých politík prostredníctvom dotazníkov a osobných stretnutí
– evalvácii miery transparentnosti a určení slabých miest, ktoré sú najnáchylnejšie pre vznik korupcie a výstup v podobe ratingu politík
– vypracovania výsledkov auditu – hodnotiacej správy
Predmetom auditu sú nasledujúce kľúčové politiky mesta:
- politika predaja hnuteľného a nehnuteľného majetku
- politika prenájmu hnuteľného a nehnuteľného majetku
- politika obsadzovania voľných miest a postov a v rámci organizácií v zriaďovacej pôsobnosti mesta (rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, mestské firmy)
- politika participácie verejnosti na rozhodovaní miestnej samosprávy
- politika prístupu k informáciám o fungovaní miestnej samosprávy: sprístupňovanie vs. zverejňovanie, interné smernice upravujúce poskytovanie informácií
- politika etiky – etická infraštruktúra a konflikt záujmov volených predstaviteľov mesta
- politika etiky – etická infraštruktúra a konflikt záujmov zamestnancov miestneho úradu
- politika etiky – etická infraštruktúra a konflikt záujmov pracovníkov v organizáciách mesta
- mediálna politika
- politika územného plánovania a politika stavebného úradu
- dotačná politika
- politika transparentnosti v právnických osobách zriadených a založených mestom
- politika verejného obstarávania
- politika v oblasti uzatvárania verejno-súkromných partnerstiev
- politika prideľovania bytov
- politika prideľovania miest v sociálnych zariadeniach, ktorých zriaďovateľom je mesto
- politika rozpočtovania a informovania verejnosti o danej problematike
Okrem ponúkaných politík môže TIS, na základe vzájomnej dohody, pripraviť aj iné, špecifické politiky podľa záujmu či potrieb mesta či inej verejnej inštitúcie.
Predpokladaná dĺžka trvania tejto fázy sú dva mesiace.
V druhej fáze projektu sa na základe výstupov z auditu pripravia protikorupčné odporučenia a opatrenia pre jednotlivé politiky.
Kroky v rámci tejto fázy navrhujeme nasledovne:
– vypracovanie konkrétnych odporučení, resp. návrhov dokumentov (VZN, smerníc) na riešenie slabých miest z hľadiska korupcie pre jednotlivé vyššie uvedené politiky mesta
– stretnutia s predstaviteľmi mesta a zamestnancami jednotlivých odborov (podľa vybraných politík) s cieľom priebežne konzultovať návrhy
– prezentácia správy spolu s časovým harmonogramom implementácie jednotlivých návrhov.
Predpokladaná dĺžka trvania sú 3 mesiace.
Zavádzanie navrhovaných protikorupčných opatrení (tretia fáza) je už v kompetencii mesta či inštitúcie, avšak aj v tejto fáze ponúka TIS pomoc. Tá spočíva najmä v konzultáciách v oblasti zavádzania odporučení a návrhov.
Kde sa protikorupčná stratégia doteraz realizovala?
TIS prvykrát realizovala komplexnú protikorupčnú stratégiu v meste Martin v rokoch 2008 a 2009.
- výsledkom 1. fázy bola “Správa z auditu politík mesta Martin“
- výsledkom druhej fázy bolo navrhnutie protikorupčných opatrení pre mesto
- V máji 2011 mesto Martin získalo za protikorupčný audit cenu OSN za verejnú službu.
TIS podobný projekt realizovalo aj v iných samosprávach a verejných inštitúciách:
- Žiar nad Hronom – 2010: “Audit transparentnosti procesu riadenia samosprávy mesta Žiar nad Hronom”
- Prievidza – 2011: “Audit a príprava vybraných protikorupčných opatrení”
- Banská Bystrica – 2012: “Audit a príprava vybraných protikorupčných opatrení”
- Mestská časť Bratislava – Ružinov – 2012: “Zavedenie komplexného balíka opatrení v kľúčových oblastiach činnosti Mestskej časti Bratislava-Ružinov, s cieľom obmedziť korupciu a posilniť transparentnosť”
- Žilinský samosprávny kraj – 2014: “Audit transparentnosti kľúčových oblastí činnosti Žilinského samosprávneho kraja“
- Trnava – 2015: Audit transparentnosti procesu riadenia samosprávy mesta Trnava
- Košický samosprávny kraj – 2019: Návrh protikorupčnej stratégie pre košický samosprávny kraj
- Nitra – 2020: Protikorupčná stratégia vybraných politík mesta Nitra
- Slovenská pošta – 2015: Protikorupčná stratégia pre štátnu akciovú spoločnosť Slovenská pošta, a.s.
- Správa štátnych hmotných rezerv – 2021: Protikorupčná stratégia pre Správu štátnych hmotných rezerv SR
- Vodárne a kanalizácie mesta Komárna, a.s. (KOMVaK) – 2025: Protikorupčná stratégia vybraných politík spoločnosti KOMVAK – Vodárne a kanalizácie mesta Komárna, a. s.
Stratégia je zo strany TIS realizovaná buď na základe vlastného grantu alebo dodávateľsky na základe dohody medzi objednávateľom (konkrétnym mestom) a TIS. Ak nejde o aktivitu v rámci vlastného grantu, financovanie je potrebné zabezpečiť zo strany záujemcu o realizáciu projektu.