Prečo protikorupčná stratégia?
Ako to prebieha?
Kde sa protikorupčná stratégia doteraz realizovala?
Aký zmysel má protikorupčná stratégia?
Zavedenie protikorupčných opatrení zameraných na zvýšenie transparentnosti a obmedzenie priestoru pre korupciu má pre mesto pozitívne politické ako aj ekonomické dopady.
Politické dopady zavedenia protikorupčných opatrení spočívajú najmä v budovaní dôvery medzi predstaviteľmi mesta a jeho občanmi. Dôvera sa buduje napríklad ujasnením a sprehľadnením postupov a výsledkov rozhodovania mesta. Prakticky to znamená vyvrátenie fám o „kšeftoch“ primátora a poslancov, odstránenie zbytočného napätia pri investičnej výstavbe a pod..
Zavedenie niektorých opatrení predstavuje výraznú úsporu verejných financií. Týka sa to najmä ekonomických oblastí ako je nakladanie s majetkom a verejné obstarávanie. V čase klesajúcich príjmov obcí a miest v dôsledku hospodárskej krízy možno preto navrhnutie a prijatie protikorupčných opatrení vnímať aj ako významné protikrízové opatrenie.
Ako to prebieha?
Projekt vypracovania protikorupčnej stratégie pozostáva z troch fáz. Použijúc medicínsku terminológiu jednotlivé fázy projektu možno označiť ako stanovenie diagnózy (rozsahu priestoru pre korupciu), naordinovanie liekov (protikorupčných opatrní) a pomoc pri samotnej liečbe (zavádzaní protikorupčných opatrení).
Prvá fáza, diagnostikovanie existujúceho stavu spočíva v audite kľúčových politík mesta z hľadiska priestoru pre korupčné praktiky. Jednotlivé kroky v rámci tejto fázy spočívajú v:
– stretnutiach s predstaviteľmi a zamestnancami mesta s cieľom identifikovať citlivé oblasti z hľadiska priestoru pre korupciu
– analýze dokumentov mesta (VZN, smernice a i.), procesov rozhodovania a výkonu jednotlivých politík prostredníctvom dotazníkov a osobných stretnutí
– evalvácii miery transparentnosti a určení slabých miest, ktoré sú najnáchylnejšie pre vznik korupcie a výstup v podobe ratingu politík
– vypracovania výsledkov auditu – hodnotiacej správy
Predmetom auditu sú nasledujúce kľúčové politiky mesta:
- politika predaja hnuteľného a nehnuteľného majetku
- politika prenájmu hnuteľného a nehnuteľného majetku
- politika obsadzovania voľných miest a postov a v rámci organizácií v zriaďovacej pôsobnosti mesta (rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, mestské firmy)
- politika participácie verejnosti na rozhodovaní miestnej samosprávy
- politika prístupu k informáciám o fungovaní miestnej samosprávy: sprístupňovanie vs. zverejňovanie, interné smernice upravujúce poskytovanie informácií
- politika etiky – etická infraštruktúra a konflikt záujmov volených predstaviteľov mesta
- politika etiky – etická infraštruktúra a konflikt záujmov zamestnancov miestneho úradu
- politika etiky – etická infraštruktúra a konflikt záujmov pracovníkov v organizáciách mesta
- mediálna politika
- politika územného plánovania a politika stavebného úradu
- dotačná politika
- politika transparentnosti v právnických osobách zriadených a založených mestom
- politika verejného obstarávania
- politika v oblasti uzatvárania verejno-súkromných partnerstiev
- politika prideľovania bytov
- politika prideľovania miest v sociálnych zariadeniach, ktorých zriaďovateľom je mesto
- politika rozpočtovania a informovania verejnosti o danej problematike
Okrem ponúkaných politík môže TIS, na základe vzájomnej dohody, pripraviť aj iné, špecifické politiky podľa záujmu či potrieb mesta.
Predpokladaná dĺžka trvania tejto fázy sú dva mesiace.
V druhej fáze projektu sa na základe výstupov z auditu pripravia protikorupčné odporučenia a opatrenia pre jednotlivé politiky.
Kroky v rámci tejto fázy navrhujeme nasledovne:
– vypracovanie konkrétnych odporučení, resp. návrhov dokumentov (VZN, smerníc) na riešenie slabých miest z hľadiska korupcie pre jednotlivé vyššie uvedené politiky mesta
– stretnutia s predstaviteľmi mesta a zamestnancami jednotlivých odborov (podľa vybraných politík) s cieľom priebežne konzultovať návrhy
– prezentácia správy spolu s časovým harmonogramom implementácie jednotlivých návrhov.
Predpokladaná dĺžka trvania sú 3 mesiace.
Zavádzanie navrhovaných protikorupčných opatrení (tretia fáza) je už v kompetencii mesta, avšak aj v tejto fáze ponúka TIS pomoc. Tá spočíva najmä v konzultáciách v oblasti zavádzania odporučení a návrhov.
Kde sa protikorupčná stratégia doteraz realizovala?
TIS prvykrát realizovala komplexnú protikorupčnú stratégiu v meste Martin.
- výsledkom 1. fázy bola “Správa z auditu politík mesta Martin“
- výsledkom druhej fázy bolo navrhnutie protikorupčných opatrení pre mesto
- V máji 2011 mesto Martin získalo za protikorupčný audit cenu OSN za verejnú službu.
TIS podobný projekt realizovalo aj v iných samosprávach a verejných inštitúciách:
- Žiar nad Hronom: “Audit transparentnosti procesu riadenia samosprávy mesta Žiar nad Hronom”
- Prievidza: “Audit a príprava vybraných protikorupčných opatrení”
- Banská Bystrica: “Audit a príprava vybraných protikorupčných opatrení”
- Mestská časť Bratislava – Ružinov: “Zavedenie komplexného balíka opatrení v kľúčových oblastiach činnosti Mestskej časti Bratislava-Ružinov, s cieľom obmedziť korupciu a posilniť transparentnosť”
- Žilinský samosprávny kraj: “Audit transparentnosti kľúčových oblastí činnosti Žilinského samosprávneho kraja“
- Trnava: Audit transparentnosti procesu riadenia samosprávy mesta Trnava
- Košický samosprávny kraj: Návrh protikorupčnej stratégie pre košický samosprávny kraj
- Nitra: Protikorupčná stratégia vybraných politík mesta Nitra
- Slovenská pošta: Protikorupčná stratégia pre štátnu akciovú spoločnosť Slovenská pošta, a.s.
- Správa štátnych hmotných rezerv: Protikorupčná stratégia pre Správu štátnych hmotných rezerv SR
Projekt je zo strany TIS realizovaný dodávateľsky na základe dohody medzi objednávateľom (konkrétnym mestom) a TIS. TIS na jeho realizáciu nedisponuje vlastnými zdrojmi, financovanie je potrebné zabezpečiť zo strany záujemcu o realizáciu projektu.